Бензин з добавкою спирту вже з'явився на заправках? Які наслідки це матиме для цін і чи є це безпечним для автомобілів?

З 1 травня 2025 року в Україні вводиться новий стандарт, що зобов'язує автозаправні станції реалізовувати бензин із вмістом біоетанолу не менше 5%. Цей біоетанол буде додаватися до всіх видів бензину, за винятком тих, що мають октанове число 98 і вище, а також пального, яке постачається Міністерству оборони та Державному резерву.
Інтеграція біокомпонентів у моторне паливо є важливою складовою євроінтеграційних зусиль України. Цей крок сприятиме розвитку місцевого аграрного сектору, особливо в контексті вирощування кукурудзи та виробництва спирту. Крім того, це допоможе зменшити викиди парникових газів і зекономити кошти на імпорті нафтопродуктів.
Додавання біоетанолу - це нормальна світова практика, яка працює вже десятки років у США, ЄС, Бразилії та інших країнах. Водночас багато водіїв побоюються, що такий бензин може вплинути на роботу двигуна або ж пальне подорожчає.
Біоетанол – це екологічно безпечний спирт, отриманий з рослинних матеріалів, переважно з кукурудзи або пшениці. В Україні основним сировинним джерелом для його виробництва стане кукурудза, яка щорічно вирощується і збирається в кількості десятків мільйонів тонн.
Відповідно до даних консалтингової фірми "НафтоРинок", додавання до 5% біоетанолу може суттєво покращити характеристики пального, забезпечуючи його стійкість до детонації та підвищуючи ефективність роботи двигуна. Завдяки своїй високій теплоті випаровування, етанол сприяє охолодженню двигуна, що, в свою чергу, покращує заповнення циліндрів. Це частково компенсує нижчу енергетичну цінність молекул етанолу в порівнянні з вуглеводнями, що містяться у бензині.
Суміші етанолу та бензину з низьким вмістом спирту (5-10%) можуть бути успішно застосовані в більшості стандартних бензинових двигунів без необхідності в технічних змінах.
Оскільки молекула етанолу дає менше енергії, ніж чистий бензин, це може викликати зростання споживання палива. Здатність етанолу окислюватися до оцтової кислоти може викликати корозію деяких матеріалів у двигунах, зокрема певних металів. Крім того, етанол має властивість поглинати воду з навколишнього середовища, що може призводити до її накопичення у баку та пов'язаних з цим проблем.
Фото: Бензин з етанолом вже давно продається на українських АЗС (Getty Images)
Підсумовуючи аргументи на підтримку та проти, аналітик компанії "НафтоРинок" Олександр Сіренко в коментарі для РБК-Україна зазначив, що водіям не слід переживати про технічні аспекти бензину з біоетанолом. Це паливо вже кілька років доступне на багатьох автозаправних станціях України. В Європі його почали використовувати ще раніше, і всі автомобілі, що там експлуатуються, адаптовані до нього. Ці самі автомобілі також імпортуються в Україну.
"Цей продукт для українського ринку - не новий, якби це було якоюсь проблемою для споживача, то це було б відомо. Ми споживаємо бензин з тим чи іншим відсотком спирту з 2022 року", - сказав експерт.
Він додав, що системні гравці на ринку АЗС провели підготовку до прийняття бензинів зі спиртом, а саме вони почистили свої резервуари перед заповнення їх новою сумішшю. Водночас несистемні гравці, які не дотримувалися вимог зберігання нафтопродуктів і до нововведення, не кинулися робити це зараз.
Системні учасники ринку виявляють значну стурбованість щодо вмісту спирту, оскільки він може притягувати вологу або різноманітні домішки. Це, в свою чергу, може потрапити в паливні баки та призвести до ускладнень для споживачів. Ситуація ускладнюється ще більше через жорстку конкуренцію, адже загальний обсяг продажів пального зменшується.
Отже, рекомендація для автомобілістів полягає у виборі перевірених та популярних марок, оскільки можна сподіватися, що вони здійснили необхідні підготовчі заходи, - зазначив експерт з ринку пального.
На сьогоднішній день компанії з виробництва пального завозять готовий бензин, збагачений біоетанолом, з Європейських країн. Як зазначає Олександр Сіренко, вони поки не займаються змішуванням цих складових, щоб уникнути ризиків, пов'язаних з якістю на початкових стадіях впровадження нововведень.
"Той бензин з біоетанолом, який зараз постачається до нас із-за кордону - трохи дорожчий за 95-й бензин. Ця різниця - невелика. Це питання 5-20 доларів на тонні - це копійки на літрі. Але, треба звернути увагу, що саме бензинова складова пішла до низу через зниження цін на нафту і тому нове пальне має бути у травні дешевше", - надав в коментарі РБК-Україна свій прогноз експерт.
За його словами, в перспективі етанольна складова має опускати ціну, адже Україна є потужним виробником еталона. Наша країна у 2024 році експортувала 99 тисяч тонн цього продукту в Європу, в тому числі на європейські НПЗ, на яких був вироблений бензин, який зараз везеться до України.
"До завершення цього року значна частина мереж АЗС в Україні підписала угоди з європейськими нафтопереробними заводами на постачання бензину, що містить біоетанол. Після закінчення цих угод ми плануємо імпортувати лише бензини з ЄС, а наш біоетанол буде додаватися вже в Україні", - зазначив Олександр Сіренко.
До того ж, використання біоетанолу надає країні можливість знизити залежність від імпортованих нафтопродуктів. Це питання набуває особливої важливості для України, яка в умовах конфлікту прагне досягти енергетичної автономії.
Станом на сьогодні ринок біоетанолу, який використовується як добавка до бензину, досягає приблизно 125 тисяч тонн щорічно. Цю інформацію в інтерв'ю РБК-Україна озвучив президент групи компаній ОККО Василь Даниляк.
Він підтвердив, що наразі мережі автозаправних станцій імпортують в Україну готову суміш бензину з біоетанолом. "Ми плануємо поки що продовжувати імпорт, а згодом впровадимо відповідні установки та паралельно будемо експериментувати з перевезенням та змішуванням", - зазначив Василь Даниляк.
За словами представника компанії, нині група ОККО реалізує проект зі зведення заводу в Україні, який буде виготовляти біоетанол обсягом 83 тисячі тонн на рік. Запуск виробничих потужностей намічений на третій квартал 2026 року.