Чи зможе небо очиститися від "шахедів"?


Сили оборони України сподіваються на впровадження нових військових технологій.

Нещодавно під час бесіди з журналістами Головнокомандувач Збройних Сил України генерал Олександр Сирський заявив, що приблизно 40% російських "шахедів" на території України знищуються мобільними вогневими групами. Інші ворожі безпілотники ліквідуються завдяки використанню традиційних засобів протиповітряної оборони, а також винищувальної і армійської авіації, підрозділів радіоелектронної боротьби та зенітних дронів.

Згідно з повідомленнями Головкома, з огляду на зростання інтенсивності російських авіаційних ударів по Україні, загальний показник знищення безпілотників "Shahed" усіма підрозділами та засобами нашої системи протиповітряної оборони становить близько 82 %.

Для підвищення цього показника в Збройних Силах України активно розглядають та тестують нові перспективні технології у військовій сфері, які можуть ефективно протидіяти російським повітряним загрозам. Олександр Сирський поділився деякими дійсно захоплюючими ідеями.

НЕ ФАНТАЗІЯ: ЗЕНІТНІ АПАРАТИ ПРОТИ БПЛА

Головком оприлюднив інформацію про створення в Україні експериментального підрозділу для випробування роботизованих модулів протиповітряної оборони.

Інформації про новий підрозділ обмаль, що є зрозумілим, оскільки вона знаходиться під грифом секретності. Проте з назви можна зробити висновок, що він займається тестуванням автоматизованих модулів, які створюються в Україні і здатні ефективно знищувати повітряні цілі без участі людини.

Нещодавно розробники представили один із своїх інноваційних роботизованих модулів - Sky Sentinel, що в перекладі означає "Небесний страж". За їхніми словами, ця бойова платформа, створена українськими інженерами, має унікальну можливість: усі функції, пов'язані з виявленням, прицілюванням, супроводженням та ухваленням рішень щодо знищення безпілотних літальних апаратів, виконуються за допомогою штучного інтелекту.

Це означає, що Sky Sentinel у режимі реального часу здатний виявити й розпізнати ворожий безпілотник, розрахувати його швидкість, похибку на опір вітру, передбачити точку зіткнення кулі (снаряда) з ціллю й відкрити вогонь на ураження. Водночас заявлено, що модуль може ефективно працювати по дронах та інших повітряних об'єктах, які рухаються зі швидкістю до 800 км/год.

Максимальну дальність ураження озброєнням роботизованої платформи не розголошують, однак, прицільна дальність стрільби з важкого кулемета M2 Browning, який видно на оприлюднених світлинах, сягає 1500 метрів.

Існує ймовірність, що дані або аналогічні роботизовані системи можуть бути укомплектовані артилерійським озброєнням калібру 20-30 мм, з розширеними можливостями дальності враження.

Відомо, що ціна такої турелі становить приблизно 150 000 доларів. Розробники вважають, що для належного захисту міста слід розмістити від 10 до 30 роботизованих платформ. Масове впровадження цих систем виглядає економічно вигідним, оскільки вартість однієї установки нижча, ніж у звичайної керованої ракети будь-якого зенітного ракетного комплексу.

ДРОНИ-КАМІКАДЗЕ ЗАМІСТЬ РАКЕТ

Лише два роки тому FPV-дрони, які використовуються для перехоплення повітряних об'єктів, вважалися такою ж екзотикою, як сьогодні зенітні роботи.

Ця протиповітряна зброя з'явилася завдяки російським розвідувальним безпілотникам. Ідея знищувати ворожі Орлани та Zala за допомогою FPV-дронів виникла у піхотинців, які відчували, що ці «стерв'ятники» буквально позбавляли їх можливості дихати.

Нині ж із ворожими безпілотниками, не тільки розвідувальними, а й ударними, зокрема й Shahedами, ведуть боротьбу цілі підрозділи, озброєні FPV-перехоплювачами. Бойова робота з виявлення і знищення ворожих повітряних цілей ведеться не тільки уздовж лінії бойового зіткнення, а й у різних регіонах у глибині України.

Наразі Збройні Сили активно розвивають напрямок дронів-перехоплювачів, націлений на протидію далекобійним БпЛА типу Shahed-136.

Наприклад, нещодавно у Повітряному командуванні "Захід" оголосили про формування підрозділів, призначених для перехоплення безпілотних літальних апаратів.

Під час зустрічі з представниками ЗМІ Головнокомандувач ЗСУ Олександр Сирський оцінив результативність застосування таких підрозділів у 70 %, що майже вдвічі ефективніше від мобільних вогневих груп.

Головнокомандувач ЗСУ зазначив, що основною перешкодою для розширення таких зенітних підрозділів є брак достатньої кількості тактичних радарів типу Rada або їхніх аналогів, які використовуються для виявлення повітряних об'єктів.

"В наявності - одиниці, а треба - сотні", -- прокоментував він суть проблеми.

Коли запит перевищує пропозицію.

Згідно з інформацією, у квітні 2023 року волонтерська литовська організація Blue/Yellow здійснила закупівлю та доставку в Україну перших трьох радарів RADA ieMHR.

Усього ж литовські волонтери планували передати ЗСУ 16 одиниць такого обладнання, до того ж чотири з них, як передбачали, будуть постачені в мобільній версії. Звісно, що відомостей, скільки наразі подібних РЛС є в Україні, у відкритому доступі немає.

З іншого боку, ізраїльська компанія DRS RADA Technologies, яка є розробником цих радарів, повідомила, що система RADA ieMHR має можливість виявляти нано безпілотники на дистанції до 10 км.

Для кращого усвідомлення: нанобезпілотники, як правило, мають довжину від 10 до 20 сантиметрів і вага їх коливається від 18 до 70 грамів. Це дозволяє їм безперешкодно маневрувати у обмежених просторах.

Середні безпілотники, наприклад, ті ж "шахеди", як і гелікоптери, радар "засвічує" на відстані 45 км, а винищувачі бачить за 65 км (на низькій висоті - 35 км), важкі транспортні літаки - 100 км.

У майбутньому нестачу західних тактичних радарів можуть компенсувати українські аналоги. У розмові з представниками одного з українських видань, консультант фонду "Повернись живим" Тарас Тимочко зазначив, що українські зразки радіолокаційних систем вже виробляються протягом щонайменше шести місяців і активно використовуються підрозділами, що займаються зенітною обороною дронів.

Тимочко зазначає, що українська технологія є більш простою та надійною у використанні, оскільки була розроблена спеціально для задач перехоплення безпілотних літальних апаратів. Наші військові висловлюють позитивні відгуки про український аналог RADA, підкреслюючи, що працювати з ним легше, ніж із західними радарами, які мають безліч налаштувань та режимів функціонування. Проте, українському виробнику не вистачає можливостей для масштабування. Попит зростає, але виробничі потужності не встигають за ним. Черга на отримання нової моделі з заводу складає 13 місяців...

Дуже обнадійливою на цьому фоні прозвучала заява міністра оборони Нідерландів Рубена Брекельманса, який днями повідомив про те, що його країна замовила 600 000 українських дронів для потреб Сил оборони і поставить Україні 100 радарів, призначених для виявлення безпілотників.

Хоча специфікації радіолокаційної системи не розголошуються, з доступних джерел відомо, що радіолокатори, які планується постачати, можуть виявляти безпілотники та передавати дані про їхнє переміщення системам ППО, які призначені для знищення повітряних цілей. Усі радіолокатори з Нідерландів мають бути доставлені в Україну до завершення цього року.

ПРО ЛЕГКІ МОТОРНІ ХАНТЕРИ

Ще одним значним засобом у протистоянні з "шахедами" можуть виступати літаки легкомоторної авіації. Головнокомандувач Збройних Сил України Олександр Сирський під час згаданої зустрічі з представниками ЗМІ акцентував увагу на необхідності розвитку легкомоторної авіації для ефективної боротьби з ворожими безпілотниками.

Однією з обіцяючих стратегій у боротьбі з "шахедами" є використання легкомоторної авіації. Ми вже маємо відповідні ресурси, а також нові ініціативи, які стали можливими завдяки фінансовій та матеріальній підтримці наших міжнародних партнерів. Цей напрямок буде активно розвиватися. Ми отримуємо сучасні легкомоторні літаки, оснащені новітніми засобами озброєння та навігації, що значно підвищить нашу здатність протистояти російським ударним дронам, - підкреслив Головнокомандувач Збройних Сил України.

Ця заява перегукується з анонсованим експериментальним проектом Міністерства оборони України, спрямованим на зміцнення протиповітряної оборони. У його рамках представники воєнізованих формувань і добровольчих формувань матимуть можливість надавати підтримку Силам оборони України в боротьбі з російськими безпілотниками.

Зокрема, у цьому проєкті планується, що бійці спеціальних підрозділів зможуть виявляти, супроводжувати та знищувати повітряні цілі противника не лише за допомогою особистої зброї, а й використовуючи дрони та літаки.

До слова, перший досвід застосування в боротьбі з БпЛА легкомоторної авіаційної техніки в Україні було зафіксовано у квітні минулого року. Тоді як повідомляли у ЗМІ, поршневий навчально-тренувальний літак Як-52 збив над Одещиною російський розвідувальний безпілотник.

АКУЛИ-ДРОНОЛОВИ

Формування авіаційних підрозділів легких перехоплювачів є надзвичайно перспективною ініціативою, в реалізації якої готові підтримати наші європейські союзники. Нещодавно Україна отримала свій перший легкомоторний двомісний літак SHARK від компанії SHARK.AERO, що працює в Чехії та Словаччині. Цей літак оснащений сучасним антидроновим комплексом радіоелектронної боротьби.

Цю інформацію оприлюднив французький авіаційний аналітик П'єр-Анрі Шюе, який поспілкувався з представником компанії SHARK.AERO під час Паризького авіасалону 2025 року і поділився відеозаписом у соціальних мережах.

"Ми вирішили розробити систему SHARK, спеціально призначену для електронної війни в Україні. Наша модель оснащена антеною, яка дозволяє виявляти та відстежувати загрози з боку дронів. Це дає нам змогу ідентифікувати електромагнітні сигнали різних безпілотників, таких як Shahed, Орлан тощо. Після їхнього виявлення ми можемо використовувати встановлені під літаком глушники для нейтралізації цих загроз", - розповів представник компанії під час відеозапису.

З викладеного можна зробити висновок, що система радіоелектронної боротьби (РЕБ) для цього літака включає два основних елементи. Перший елемент націлений на блокування сигналів глобальної навігаційної супутникової системи (GNSS), тоді як другий відповідає за перешкоджання відеоканалам і системам управління безпілотниками.

На висоті 1800 метрів літак здатний нейтралізувати ворожі системи в радіусі 9 кілометрів. При крейсерській швидкості 270 км/год його дальність польоту досягає 2000 кілометрів. Використовуючи економний режим, літак може залишатися в повітрі майже 12 годин. Що стосується максимальних швидкостей, легкомоторник може розвивати до 300 км/год.

Крім того, літак SHARK оснащений парашутом, призначеним для забезпечення безпечного приземлення у разі виникнення надзвичайної ситуації. Активувати його може як пілот, так і штурман.

Максимальна висота, на якій може здійснюватися політ, досягає 18 000 футів (5500 метрів). Для забезпечення безпеки на таких висотах літак обладнаний кисневим генератором.

Стара класична військова авіація. Оновлення.

Посилення протидії російським безпілотникам вимагає не лише впровадження нових стратегій у сфері протиповітряної оборони, але й вдосконалення вже перевірених методів, що зарекомендували себе в умовах війни.

Відповідаючи на запити медіа, Олександр Сирський підкреслив, що військова авіація відіграє значну роль у протидії ворожим безпілотникам, щоденно залучаючись до виконання цих завдань.

У мережі вперше з'явилося відео, що підтверджує ефективність українських вертолітників у відбитті російських атак за допомогою дронів-камікадзе Shahed-136, наприкінці серпня 2022 року.

Отже, можна стверджувати, що військова авіація Сухопутних військ Збройних сил України вже протягом майже року активно залучена до виконання завдань з протиповітряної оборони в умовах масштабних атак російських безпілотників.

За словами Головнокомандувача ЗСУ, цей напрям збройної боротьби активно розвивається, зокрема, завдяки співпраці з партнерами з різних країн, насамперед, із Канади.

"Ми розширюємо цей напрямок. Налагоджено співпрацю з партнерами, зокрема з канадськими, які надають нам доступ до новітніх систем спостереження та прицілювання, що значно посилюють бойову ефективність наших гелікоптерів", - відзначив Головнокомандувач ЗСУ.

Канада займає провідні позиції у виробництві військової оптики, зокрема, у сфері приладів для спостереження та прицілювання. Серед компаній, які можуть бути причетні до цього, варто згадати L3Harris WESCAM. Вона активно співпрацює з провідними світовими виробниками авіаційних і безпілотних систем, забезпечуючи їх високоякісними оптичними рішеннями.

У асортименті продукції компанії представлена серія багатосенсорних, багатоспектральних, електрооптичних та інфрачервоних (EO/IR) систем, призначених для спостереження та цілевказання. Ці технології забезпечують підтримку в таких сферах, як розвідка, спостереження, рекогносцировка та цілевказання, як у повітряному, так і в наземному та морському середовищі.

Тож модернізація авіаційного компонента, встановлення сучасного високотехнологічного обладнання на українські Мі-8 та Мі-24 значно посилить спроможності нашої армійської авіації в боротьбі з ворожими повітряними цілями, зокрема й "шахедами".

Іван Ступак з Києва

Зображення та відеоматеріали з публічно доступних ресурсів.

Related posts