Темний день для російської авіації. Чи вдасться Кремлю припинити атаки після удару Служби безпеки України по літаках?


Операція Служби безпеки України, відома як "Павутина", завдала Росії значних фінансових втрат, оцінених у мільярди доларів, а також призвела до ураження або знищення десятків літаків. Які наслідки цієї операції, наскільки серйозно вона вдарила по ресурсах Москви та як це вплине на її можливості продовжувати обстріли України – у матеріалі військово-політичного експерта РБК-Україна Уляни Безпалько.

1 червня Служба безпеки України здійснила безпрецедентну операцію, спрямовану на знищення російських літаків, які протягом багатьох років обстрілюють українські території. В ході операції було атаковано кілька військових аеродромів за допомогою 117 FPV-дронів, які були запущені з території Росії та управлялися пілотами в режимі реального часу.

Згідно з офіційною інформацією від Генштабу та Служби безпеки, ураження зазнав 41 борт. З них, за даними Центру протидії дезінформації, знищено щонайменше 13. Деякі російські "провоєнні" пабліки називають це "чорним днем російської авіації", а деякі українські експерти - переломним моментом у війні.

Моніторингові канали та експерти з відкритих джерел інформації, проаналізувавши супутникові знімки, повідомляють про спалення щонайменше 12 літаків стратегічної авіації РФ. Серед них - 8 одиниць Ту-95МС/Ту-95МСМ, які є носіями ракет типу Х-101, Х-55, Х-555, а також 4 літаки Ту-22М3, здатні запускати Х-22 та Х-32. Ці два типи літаків, разом із Ту-160 (який також несе ракети Х-101 та інші), складають основу стратегічної авіації Російської Федерації.

На даний момент це лише первинні оцінки втрат противника, оскільки аналіз наслідків ще триває. Серед ймовірно знищених літаків - транспортний Ан-12, а також, можливо, Ту-160 і літак дальнього радіолокаційного виявлення А-50, який також відомий як "очі" стратегії.

"На авіабазі "Іваново" перебували літаки А-50, які зберігалися там. Під час існування СРСР було виготовлено близько 30 таких машин. В даний час лише 10 з них залишаються в бойовому стані в Росії, тоді як решта 20 – з різними рівнями збереженості – знаходяться на консервації", – зазначив в інтерв'ю РБК-Україна експерт з інформаційно-консалтингової агенції Defense Express Іван Киричевський.

У цій атаці без сумніву ключовим є удар по носіям ракет, які ворог постійно використовує для обстрілу як прифронтових, так і тилових регіонів України. Протягом війни літаки Ту-22М3 здійснили запуск більше 400 ракет по Україні, тоді як Ту-95 і Ту-160 випустили приблизно 2,5 тисячі ракет.

Згідно з інформацією, отриманою від джерел РБК-Україна у Силах оборони, на 31 травня 2025 року, в Росії налічувалося 154 літаки стратегічної авіації. Цю кількість складали 16 літаків Ту-160, 62 борти Ту-95МС/Ту-95МСМ та 76 Ту-22МЗ.

Літак А-50 (зображення: GettyImages)

Щоправда, справних літаків, які були "на крилі", у Москви могло бути в рази менше, зазначають експерти. Решта - простоювали, потребуючи ремонту, через знос двигунів, або були "донорськими".

"Станом на 31 травня у Росії могло бути 25-30 літаків Ту-95, які літають. Також 13 літаків Ту-160 в льотному стані і ще 4 - перебували на модернізації, але їх можна не рахувати, тому що вони цю модернізацію проходять вже понад три роки. Ту-22М3 залишилося 25 одиниць, плюс-мінус 2. Також залишилося 3 літака ДРЛВ А-50У і ще близько 10-12 старих, не модернізованих А-50. Але з повідомлень невідомо, які саме з них були серед уражених чи знищених", - пояснив у розмові з виданням авіаційний експерт Костянтин Криволап.

Після таких цифр реальний масштаб втрат Росії виглядає значно серйозніше. До того ж - з огляду на те, що жоден з цих типів літаків Москва вже не в змозі виробляти. А ті, що мають пошкодження - буде не зовсім просто відновити.

"Вони не здатні випускати нові літаки. Отже, незалежно від того, які втрати вони понесли, відновлення цих літаків стане для них великим викликом. Слід зазначити, що це для них не є відтворювальним ресурсом. Незалежно від фінальних показників уражених літаків – чи будуть вони низькими, чи високими – цифри все одно перевищать ті, які росіяни зазвичай використовують для масштабних атак," – зазначив Киричевський.

Бомбардувальник Ту-95 здатний нести до 8 ракет Х-101, проте на практиці його завантаження часто було значно меншим через зношеність авіаційної техніки. Протягом війни російські сили зазвичай використовували не більше 2-3 ескадрилей цих літальних апаратів для атак на Україну.

"Що стосується можливості використання стратавіації росіянами, то впродовж останнього року вони не застосовували більше ніж 18 літаків на європейській частині Росії. Крім, того на Ту-95 вони більш ніж 4 ракети взагалі не чіпляють", - уточнив Криволап.

Ту-22М3 міг нести 3 ракети Х-22 або її модернізованої версії Х-32. У реальності на нього не навішували більш ніж 2 ракети. Хоча, на відміну від Х-101, ці ракети ворог застосовує рідше. Востаннє Москва запускала їх по Україні в травні, а до цього - на початку лютого.

"Стратегічна авіація Росії виступала як засіб для ослаблення нашої держави. Її удари завдавали шкоди енергетичній системі, оборонному сектору та критичній інфраструктурі. Чим менше у російських військових є справних стратегічних бомбардувальників, тим менше шансів у них на знищення нашої інфраструктури. Ключовим моментом для нас є те, що цей інструмент, який підживлював російські амбіції щодо захоплення чотирьох наших областей, був значно ослаблений", - зазначає Киричевський.

В Інституті вивчення війни (ISW) вважають, що атака на російську стратавіацію може "принаймні тимчасово" обмежити здатність Росії завдавати ракетних ударів по Україні. З іншого боку, для підтримки такої ж інтенсивності обстрілів Росії потрібно буде або задіювати всі наявні літаючі літаки (яких - достеменно невідомо скільки), або більше часу на цикл підготовки атак.

Крім того, декілька аеродромів, де розташовані підрозділи авіації, зазнали пошкоджень, що призводить до збільшення навантаження на залишені в цілості літаки. Внаслідок цього, ймовірно, російські сили будуть змушені перемістити частину своїх бортів на інші авіабази, щоб захистити їх від нових атак.

Попередні наслідки атаки на аеродром "Бєлая" (супутниковий знімок: X OSINT-аналітика Кріса Біггерса)

"Зараз у Росії істерика та паніка, всіх обшукують, перевіряють. А виходить, що ховати ці літаки особливо і немає де. Україна показала, що ми воюємо на зовсім іншому інноваційно-технологічному рівні. Ми воюємо конвенційним озброєнням, не дуже великої потужності, але великої точності і тому - високої ефективності - 30% стратегічної авіації фактично було вибито за один день", - вважає Криволап.

У контексті політики та геополітики, напад на російські аеродроми продемонстрував, що Україна здатна застосовувати асиметричні стратегії та інноваційні технології у війні. Це також стало сигналом для світу про те, що Росія не в змозі забезпечити захист своїх елітних літаків — одного з ключових компонентів її ядерної тріади, якою вона час від часу лякає Захід.

Що також важливо - ця операція призвела до емоційного підйому суспільства. На тлі складної ситуації на фронті та щоденних обстрілів українці не так часто мають приводу радіти значним перемогам. Ця ж операція СБУ нагадала, що ворог теж має свої слабкі місця, чим Україна може скористатися. Однак це не привід для втрати пильності - на жаль, у Москви все ще залишаються далекобійні БПЛА та інше ракетне озброєння, яким вона може наносити значну шкоду та атакувати Україну.

Related posts