Цінова ситуація на харчові товари в Україні та Польщі: де вигідніше купувати?
Ціни на численні товари в Україні виявилися нижчими, ніж у Польщі, однак середня заробітна плата в Польщі значно перевищує українські показники. Журналісти провели аналіз вартості найбільш затребуваних продуктів.
Видання "Телеграф" провело захоплюючий експеримент, порівнявши вартість продуктів харчування та побутової хімії в Польщі і Україні. Проте журналісти одразу зазначили, що рівень зарплат в Україні значно нижчий, ніж у Польщі.
Станом на кінець 2025 року в Україні мінімальна зарплата встановлена на рівні 8000 грн. Із суми вираховуються податки -- 18% ПДФО та 1,5% військового збору. Працівник фактично отримує приблизно 6160 грн "на руки". В Польщі 1 січня 2025 року мінімальна зарплата становить 4666 злотих брутто, а після обов'язкових відрахувань орієнтовна сума на руки складає приблизно 3510,92 злотих нетто. В гривні -- 40 882.
Рівень доходів суттєво варіює, і якщо порівнювати з мінімальною зарплатою, то споживчий кошик для українців обходиться приблизно в 4-5 разів дорожче в порівнянні з доходами поляків.
Журналісти порівнювали ціни в польському мережевому ретейлері Biedronka в Кракові станом на початок грудня. Та ціни українських мереж АТБ, "Сільпо", METRO та EVA, щоб зрозуміти, де покупки обходяться дешевше.
Українські овочі суттєво доступніші. Картопля коштує 9,99 грн/кг проти 46,34 грн у Польщі. Тепличні томати -- 99,89 грн/кг проти 150,86 грн. Капуста і цибуля також у кілька разів дешевші в Україні, деякі позиції -- у 4-6 разів.
Ціна на фрукти в Україні все ще виглядає більш вигідною, хоча різниця не така велика. Наприклад, яблука коштують 29,95 грн за кілограм в Україні, тоді як у Польщі — 69,22 грн. Варто зазначити, що порівнювались саме українські сорти. Що стосується мандаринів, то їхня вартість складає 49,99 грн в Україні, у той час як у Польщі — 57,66 грн.
Тут ситуація змішана. Українські макарони дорожчі в перерахунку на 100 г, ніж польські. Гречка -- дешевша в Україні, як і рис. Проте останній має зовсім невелику різницю у вартості.
Молочні товари здебільшого дешевші в Польщі. Масло і камамбер у польських магазинах коштують помітно менше. Водночас яйця -- навпаки: у Польщі вони на третину дорожчі. Цікаво, що товари в Польщі здебільшого в пакування з "круглою" вагою, наприклад літр молока, тоді як в Україні частіше -- 900 мл і менше.
Україна має беззаперечну цінову перевагу на місцеві товари. Краківська ковбаса і шинка українського виробництва обходяться покупцям значно дешевше, ніж у польських супермаркетах.
Імпортні бренди мають нижчі ціни в Польщі. Наприклад, панеттоне, Pringles та Haribo коштують значно менше для польських споживачів. Особливо помітною є різниця в ціні на панеттоне, де вона становить майже 200 гривень: 288,8 гривні в Польщі порівняно з 499 гривнями в Україні.
Більшість напоїв дешевша в Україні. Pepsi та чай Lipton мають нижчі ціни. Натомість сік у Польщі вигідніший. Ймовірно, на різницю в ціні соку впливає також і бренд.
У Україні більшість побутових хімічних товарів мають нижчі ціни. Наприклад, гель Dove та спрей Rexona коштують дешевше, хоча жіночий стік дезодоранту є винятком і має вищу ціну в Польщі.
У Польщі підгузки DADA та корм Felix мають вищу ціну. Варто зазначити, що корм для котів пропонується в упаковках по чотири одиниці, що, можливо, є причиною підвищення вартості через додаткове пакування.
В цілому, Україна демонструє переваги в основних категоріях продуктів, таких як овочі, фрукти, м'ясо, яйця та крупи. Натомість Польща має конкурентнішу пропозицію в сегментах імпортних продуктів, снеків, певних молочних виробів і деяких товарів побутової хімії. У середньому, щоденний продуктовий кошик в Україні обходиться на 25-40% дешевше.
Нагадуємо, що фахівці Інституту аграрної економіки провели розрахунки, визначивши, скільки українцям обійдуться 12 пісних страв на Святвечір, що відзначається 24 грудня.
Також Фокус писав, що у листопаді 2025 року споживчі ціни в Україні зросли на 0,4% у порівнянні з жовтнем, тоді як річна інфляція сповільнилася до 9,3%. Найбільші коливання зазначилися на продуктових ринках, у сегменті алкогольних і тютюнових виробів, а також у сфері транспорту.



