Держава скасовує переваги для електричних автомобілів. Яким чином це вплине на вартість нових машин?

Які переваги для електромобілів існують в Україні, чому планують їх скасувати та на скільки можуть зрости ціни на електрокари - у статті РБК-Україна.
Протягом останніх років спостерігається постійний ріст імпорту електромобілів в Україну. У 2021 році в сервісних центрах Міністерства внутрішніх справ було зареєстровано менш ніж 9 тисяч електричних автомобілів, тоді як у 2024 році ця цифра збільшилася до майже 53 тисяч, згідно з інформацією відомства.
У цьому році позитивна динаміка тільки прискорилася, наприклад, у серпні в Україні було додатково зареєстровано 7 770 електрокарів. У вересні вперше лідерство на ринку серед всіх здобули електромобілі китайської компанії BYD, яких продалось майже тисячу, пише видання "Укравтопром".
Протягом перших дев'яти місяців 2025 року в Україні було зареєстровано 55,4 тисячі електричних автомобілів. Цей показник перевищує кількість електромобілів, що були зареєстровані протягом всього 2024 року, згідно з даними Інституту досліджень авторинку.
В інституті РБК-Україна зазначили, що нинішній стан ринку досягає свого апогею через сподівання на скасування пільгових умов. Динаміка зростає, оскільки споживачі намагаються встигнути скористатися перевагами, які залишилися, в останні місяці періоду послаблення.
Відміна пільг для електромобілів може суттєво вплинути на український авторинок, вважає Олег Назаренко, генеральний директор Всеукраїнської асоціації імпортерів та дилерів автомобілів.
"Експерт зазначив, що якщо для конкретного виду транспорту існують пільги, то його популярність зростає. Проте, після скасування цих пільг, кількість електромобілів значно зменшиться", - повідомляє РБК-Україна.
За словами адвоката та співзасновника проєкту "Київ Автомобільний" Юрія Проходи, ймовірне скасування пільг лише підвищує інтерес до електромобілів. Українці прагнуть купити автомобілі до закінчення терміну дії податкових пільг, що, можливо, викличе ажіотаж у кінці року.
"Митне оформлення тривале, і може повторитися ситуація, як із пільговим розмитненням, коли люди могли тиждень стояти на кордоні, намагаючись завести автомобіль", - зазначив він.
Після скасування пільг попит на електромобілі впаде в Україні, прогнозує Інститут досліджень авторинку. За попередніми оцінками, падіння може скласти від 30% до 50%.
До цього додасться так званий "перенесений попит". Це означає, що зараз покупці, які планували придбати електромобіль протягом наступного року, поспіхом роблять це до кінця поточного року. Ця раптова активність гарантовано створить "просадку" на ринку на кілька перших місяців наступного року, якщо не на повний рік, вважають в Інституті.
На сьогоднішній день, при імпорті електромобілів в Україні, не застосовуються податок на додану вартість (20%) та ввізне мито (10%). Єдиним додатковим платежем є акциз, який становить 1 євро за кожну кіловат-годину ємності акумулятора, і зазвичай не перевищує 100 євро.
Податкові пільги на імпорт електричних автомобілів були введені в 2018 році. Спочатку ці заходи планувалися на рік, але згодом їх терміни неодноразово подовжувалися. Наразі їхня дія закінчується 31 грудня 2025 року.
У червні 2025 року у Верховній Раді було подано законопроєкт №13351, що передбачає продовження дії пільг ще на рік, до 1 січня 2027 року. У супровідній записці акцентується, що скасування податкових пільг з 2026 року може значно знизити обсяги імпорту електричних автомобілів та створити ризики для переходу на більш екологічно чисті види транспорту.
Цей документ навряд буде прийнятий, оскільки для продовження пільг не має політичної волі, вважає Назаренко. "Верховна Рада дала ці пільги на певний термін. Цей термін вичерпався, і зараз я не бачу жодного бажання народних депутатів його продовжувати", - додав він.
У Комітеті Верховної Ради, що займається фінансами, податковою та митною політикою, не збираються підтримувати законодавчі ініціативи, які стосуються продовження цих пільг. В умовах війни уряд вважає такі податкові послаблення нераціональними.
"Дослухайтеся до порядності в державі, яка кожну гривню витрачає на потреби армії, і не порушуйте питання про звільнення від ПДВ для певних категорій дорогих товарів. Конкуруйте з іншими виробниками за рахунок якості продукції та маркетингових стратегій, а не через зміни в податковому законодавстві", - підкреслив голова комітету Данило Гетманцев.
Пільги безумовно справили істотний і позитивний вплив на український ринок автомобілів. Цей сектор фактично почав свій розвиток і стрімке зростання завдяки запровадженню фіскальних пільг. "Для порівняння, у сусідній Польщі кількість електромобілів наразі в два рази менша, ніж в Україні. Це наочно демонструє, як податкові стимулювання можуть змінити ситуацію на ринку", — зазначили в інституті в коментарі для РБК-Україна.
Після закінчення терміну дії податкових пільг ціни на електромобілі в Україні можуть значно зрости. Очікується, що автомобілі з Китаю подорожчають приблизно на 30%, тоді як європейські моделі можуть стати дорожчими на 20%.
"Це обумовлено тим, що митна ставка на європейські автомобілі фактично дорівнює нулю, тоді як на китайські вона складає приблизно 10%. Коли пільги будуть скасовані, ці податки автоматично ввійдуть у вартість автомобілів, внаслідок чого саме китайські автомобілі суттєво подорожчають", - пояснив Назаренко.
На вартість електромобілів також вплине енергетична ситуація в державі та сезонні зміни, підкреслив Прохода.
"Не можна з упевненістю стверджувати, що в наступному році вартість електромобілів зросте на величину, що відповідає скасованим пільгам. Важливо враховувати попит, сезонні зміни цін та загальну ситуацію в енергетичній сфері. Ці фактори можуть суттєво впливати на ціноутворення електрокарів," - зазначив експерт.