Два роки без коригування. Укразалізниця прийняла рішення про підвищення тарифів на вантажні перевезення.
Наглядова рада АТ Укрзалізниця (УЗ) погодила пропозицію правління щодо індексації тарифів на перевезення вантажів, яка для набуття чинності має бути затверджена Тарифною радою при Міністерстві розвитку громад і територій.
Про це повідомила прес-служба компанії. "Тарифи на залізничні вантажні перевезення не індексувалися майже два роки -- з літа 2022-го, та й попередня індексація не вивела тарифи на економічно обґрунтований рівень. За цей час індекс цін виробників промислової продукції вже склав 176,4%. Водночас залізничники запропонували обмежити індексацію тарифів істотно помірнішою цифрою: лише 37%, або приблизно 13% у річному вимірі, зважаючи на те, що з останньої індексації минуло 2,5 року", -- йдеться в повідомленні прес-служби.
Відзначається, що рішення про підвищення тарифів було ухвалено правлінням УЗ 5 грудня 2024 року.
Компанія нагадала, що згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2009 року № 1392 "Про забезпечення прозорості державної тарифної політики в сфері перевезення вантажів залізничним транспортом по території України", тарифи на вантажоперевезення залізницею повинні підлягати щорічній індексації.
"На жаль, ця вимога не дотримувалася постійно, і темпи індексації тарифів на залізничні вантажні перевезення значно відстали від коливань цін на ключові ресурси, що використовуються залізницею," -- зазначили в УЗ.
Компанія підкреслила, що з часу останнього оновлення тарифів на вантажні перевезення влітку 2022 року, ціни на електрику зросли на 166%, дизельне паливо — на 110%, запчастини для тепловозів — на 217%, запчастини для електровозів — на 22%, підшипники — на 37%, а колеса суцільнокатані — на 20%.
Вказується, що це ускладнило для компанії виконання ремонтних робіт інфраструктури та рухомого складу в потрібних обсягах, а також унеможливило індексацію зарплат працівників залізниці. Серед них більше 10 тисяч осіб, які захищають Україну в лавах Збройних Сил, що у свою чергу ускладнює виконання соціальних зобов'язань перед ними.
"Оновлення тарифів на вантажні перевезення є критично важливим для забезпечення стабільної роботи Укрзалізниці та дотримання безпекових норм. Розрахований рівень індексації тарифів визначено як мінімально необхідний для покриття операційних витрат та виконання термінових ремонтів інфраструктури," - зазначив голова наглядової ради УЗ Хафера Гепард у коментарі пресслужби компанії.
Повідомляється, що запланована індексація дасть змогу на мінімально необхідному рівні фінансувати ремонт рухомого складу та інфраструктури. В іншому разі виникнуть суттєві ризики для безперервності безпечної роботи критичної інфраструктури держави.
Очільник правління УЗ Олександр Перцовський запевнив, що готовий публічно представити та детально роз’яснити клієнтам заплановані зміни у вантажних тарифах.
"Ми прозоро ознайомимо наших клієнтів — як великих, так і малих вантажовідправників з різних галузей економіки — з пропозиціями щодо індексації. Також ми зафіксуємо їхні очікування щодо компенсаторів та оперативних покращень з боку Укрзалізниці," — навела слова Перцовського прес-служба.
На його думку, індексація тарифів є вкрай важливою для того, щоб умови праці залізничників не ставали гіршими. "Крім того, ми маємо значні заборгованості перед самими залізничниками – їхня зарплата суттєво нижча за середній показник у промисловості, а деякі соціальні виплати були призупинені," - підкреслив голова правління.
За інформацією з платформи YouControl, доходи Укрзалізниці за перші дев'ять місяців 2024 року зросли на 16,4% у порівнянні з тим же періодом 2023 року, досягнувши 78,01 млрд грн. Водночас, чистий прибуток компанії зменшився майже в п'ять разів і склав 1,66 млрд грн.