Ефективність, новаторство та розширення: як фінансова допомога від EU4Business сприяє розвитку українського підприємництва.
Зокрема, в рамках даної програми було надано грантову підтримку у розмірі до 15 000 євро 18 компаніям. У центрі уваги — підприємства, які мають значний потенціал для швидкого зростання, особливо ті, чиї інноваційні рішення та експортно-орієнтовані послуги можуть забезпечити високий прибуток.
Директор програми EU4Business/GIZ Хаген Еттнер наголошує, що ця грантова програма є не лише підтримкою стійкості українських підприємств, а й яскравим прикладом потенціалу української економіки. Вона доводить, що для українського бізнесу немає нічого неможливого:
Команда Глобального договору ООН в Україні працювала над реалізацією грантової програми, спрямованої на підтримку інноваційних та експортоорієнтованих малих і середніх підприємств. Ця команда складається з фахівців, які мають глибокі знання у сфері бізнес-підтримки та впровадження принципів відповідального ведення справ.
Тетяна розповідає, що Глобальний договір ООН в Україні поділяє цінності EU4Business у підтримці МСП, які мають прогресивні ідеї, але потребують додаткових знань і ресурсів. "Інновації допомагають вистояти, а експорт -- підтримати економіку країни", -- підкреслює Тетяна Сахарук.
Генеральна директорка зазначає, що команда Глобального договору ООН в Україні підтримує компанії в адаптації до європейських норм. "Ми високо цінуємо підтримку міжнародних партнерів у розвитку нашої економіки. Успіх є результатом спільної відповідальності, і ми відкриті до співпраці з бізнесом та партнерами для досягнення спільних цілей," - підкреслює вона.
На весну 2025 року завдяки реалізації програми понад 25 тисяч українських компаній отримали необхідну допомогу для адаптації до нових умов. Ця підтримка включає бізнес-консультації від кваліфікованих фахівців, навчальні поїздки, тренінги, участь у міжнародних виставках, а також розвиток мікро-, малих і середніх підприємств у різних куточках України. Грантову допомогу на загальну суму, що перевищує 16 мільйонів євро, вже отримали 2000 компаній.
Серед цих кейсів є історії трьох компаній, які мають різні напрями діяльності, історії, розташування, масштаб і стратегії розвитку, але кожній з який грант у 15 тис. євро від EU4Business у співпраці з Глобальним договором ООН в Україні допоміг у непростий час.
Green Wave Organic
Компанія знаходиться у місті Золочів, що в Львівській області, і спеціалізується на вирощуванні зелені, пряних та лікарських трав за допомогою автоматизованих вертикальних систем. Крім того, вона пропонує франшизу для вирощування зелені у таких комплексах. Загальна площа підприємства складає 1500 квадратних метрів, а щоденний обсяг збору та висаджування рослин коливається від 2 до 4 тисяч, залежно від пори року.
Компанія здійснює постачання своєї продукції до провідних торговельних та продуктових мереж України, зокрема до Сільпо, Таврія Б, Пузата Хата, Епіцентр та Окко. "Ми є найбільшим аналогічним комплексом не тільки в Україні, а й у Східній Європі", - зазначає Іван Фриз, який відповідає за виконання умов грантів у компанії.
Пригадуючи свій досвід роботи з ГД ООН в Україні в межах грантової програми, Іван каже, що команда надавала всебічну підтримку в організаційно-бюрократичних питаннях, що допомогло підприємцям успішно реалізувати грантові зобов'язання та отримати максимум від програми. Адже основна умова гранту -- його чітке цільове використання, що має бути підтверджено як практично, так і документально. "Отримати грант -- це ще не кінець проєкту, адже кошти потрібно засвоїти ефективно і з урахуванням зобов'язань, які прописані грантовими документами. Попри достатньо великі розміри бізнесу, грант у 15 тис. євро став для компанії дуже допоміжним. Адже, як розповідає Іван Фриз, платоспроможність населення падає, споживання продукції аж ніяк не зростає, як і кількість потенційних споживачів, натомість тарифи на електроенергію за минулий рік двічі зазнавали суттєвого підвищення.
Отже, отриманий грант компанія використала для модернізації освітлення рослин, придбання насіння та добрив, а також для закупівлі торфу, який став новим субстратом замість скловати, що сприяло переходу на нові технології виробництва. Завдяки цим змінам, рослини стали більш витривалими, що дозволяє їм довше зберігати свіжість і зменшує рівень псування. Це, в свою чергу, позитивно впливає на фінансові показники компанії, оскільки знижує втрати, особливо при роботі з супермаркетами. "Зелень та салати - це швидкопсувні продукти. Зазвичай ми можемо безкоштовно обміняти до 10% продукції, якщо вона псується. Але тепер втрати не перевищують 3-4%, що є дуже невеликою кількістю", - зазначає Іван Фриз.
Загалом, як зазначає представник компанії, отриманий грант дозволив підприємству виділити кошти для покриття боргів, зокрема за електроенергію. "У цей надзвичайно складний час ця підтримка стала надзвичайно важливою," – підкреслює спеціаліст.
"Прайм Снек"
Історія компанії "Прайм Снек" розпочалася в 2016 році в Харкові, коли брати Вадим і Пилип Гришини вирішили розробити снек, що складається виключно з сиру та відрізняється чудовим смаком, хрумкістю та корисністю. Після двох років досліджень і експериментів їм вдалося створити комерційний продукт, який і досі випускається під брендом "snEco". Брати активно розвивали свій бізнес, поступово виходячи на ринок і співпрацюючи з великими українськими мережами, такими як Сільпо, Новус, Ашан, ЕКОмаркет, Фоззі, WOG, ОККО та Розетка.
Ми активно розвивалися, проте не зосереджувалися на експорті через наше розташування в Харкові. Але влітку 2022 року, після початку широкомасштабної агресії з боку Росії, ми переїхали на Закарпаття. Це відкрило для нас нові можливості в експортній сфері, оскільки цей регіон є прикордонним з Європою, що стало додатковим стимулом для нашого розвитку, -- ділиться своїм досвідом Пилип Гришин.
Внаслідок бойових дій виробничі потужності в Харкові зазнали майже повного руйнування, і частина обладнання та матеріалів залишилась на місці. "Ми змогли врятувати менше ніж половину наявних ресурсів. Тому цей грант є для нас суттєвою підтримкою у відновленні наших потужностей. З початку 2023 року ми розпочали вихід на міжнародні ринки, і завдяки грантовій допомозі ми отримали можливість укладати нові контракти, впевнені, що зможемо їх виконати," – зазначає Пилип Гришин.
Компанія використала грантові кошти для придбання сушарки для сиру, створення двох нових робочих місць, закупівлі сировини та оренди виробничих приміщень. "Завдяки підтримці від EU4Business, ми змогли збільшити обсяги виробництва на 20%. Наразі ми на фінальній стадії укладання контракту з міжнародною компанією Monolith, і незабаром наші сирні снеки з’являться у понад 100 супермаркетах в Німеччині," – розповідає про успіхи Пилип Гришин.
За словами підприємця, компанія все ж реалізувала б намічене розширення, але, очевидно, за допомогою кредитних ресурсів. Він зазначає, що це значно затягнуло б процес через бюрократичні труднощі. Тому, за його оцінками, отриманий грант дозволив підприємству заощадити приблизно шість місяців.
АртМедійоз
Мережа лабораторій "АртМедійоз" працює в Одесі й Одеській області та частково в Миколаївській області, і на сьогодні налічує 33 відділення. Починалося все ще в 1996 році, коли була відкрита перша лабораторія. З 2013 року мережа працює під нинішнім брендом "АртМедійоз", надаючи послуги з проведення лабораторних аналізів за більш ніж 300 напрямами.
Основними запитами, з якими компанія подавалася на отримання грантової підтримки, були закупівля обладнання та програмного забезпечення. Як пояснює директор клініко-діагностичної лабораторії лікувально-діагностичного центру ТОВ "АртМедійоз" Вадим Іонко, програма допомогла придбати обладнання, аналогічне тому, яке вже було в центрі.
"Для забезпечення безперервної роботи одного з наших відділів нам знадобилося додаткове обладнання. Це дозволило б нам швидко виконувати лабораторні аналізи та мати резерв на випадок несправностей основного обладнання. Хоча грант покривав лише половину витрат на закупівлю, він надав можливість компанії інвестувати власні фінанси в розвиток інших підрозділів," -- ділиться Вадим Іонко, зазначаючи, що в цій галузі необхідно постійно оновлювати технологічний парк, оскільки обладнання схильне до фізичного та морального старіння.
Новітнє програмне забезпечення значно спростило діяльність співробітників лабораторії, зменшивши вплив людського фактора та автоматизувавши ряд робочих процесів. Вадим Іонко підкреслює, що компанія в першу чергу орієнтувалася на вирішення бізнес-завдань. "Однак наш бізнес має свої особливості та етичні принципи. Тому ті покращення, які ми реалізували завдяки гранту, в кінцевому підсумку дозволяють нам забезпечувати клієнтів найвищою якістю послуг," – зазначає керівник.
Чи придбала б компанія необхідне обладнання, якби не отримала грант? Звісно, каже Вадим Іонко, але це було би значно складніше, довше та дорожче. "Довелося би брати кредит, а за нашими оцінками кредитування закрило б питання купівлі обладнання приблизно до кінця 2025 року. Грантова підтримка допомогла нашій компанії виграти рік часу у порівнянні із отриманням кредиту від банку", -- пояснює він.