Європа закриває свої аеропорти через появу дронів. Як з цим впоратися і чому це може стати "пандориного ящиком"?

Події були зареєстровані в шести державних територіях: Данія, Норвегія, Румунія, Нідерланди, Польща та Іспанія (Канарські острови), згідно з інформацією The Telegraph. Це призвело до затримки сотень авіарейсів, внаслідок чого тисячі мандрівників не змогли вчасно сісти на свої літаки.
Загроза безпілотників не нова для авіаційної галузі, але саме у вересні цього року рівень загрози безпрецедентно зріс.
Серйозні проблеми в авіаційній індустрії відбулися в Данії. 22 вересня аеропорт Копенгагена залишався закритим протягом майже чотирьох годин через виявлення безпілотних літальних апаратів.
У наступні дні аналогічні заходи проводились в інших аеропортах країни, які також тимчасово припиняли роботу через активність безпілотників.
Влада Данії оголосила про заборону на використання цивільних дронів у своєму повітряному просторі з 29 вересня по 3 жовтня в зв'язку з проведенням саміту ЄС, повідомляє Reuters.
Прем'єр-міністр Данії Метте Фредеріксен не вказала конкретних осіб, яких можна вважати винуватцями атаки, проте визначила події як "найгострішу загрозу" для критично важливої інфраструктури країни.
"Я, звичайно, не можу заперечувати, що це Росія", - заявила вона виданню.
У ті ж дні в Норвегії безпілотники з'явилися над аеропортом Осло, що також призвело до його тимчасового закриття. Протягом останніх двох тижнів вересня затримки та скасування рейсів фіксувалися також в аеропортах Амстердама, Бухареста і Канарських островів.
Останній же інцидент з дронами біля європейських аеропортів стався 2 жовтня у Німеччині. Аеропорт Мюнхена був закритий майже на сім годин після появи невідомих безпілотників. Всього було скасовано 17 рейсів, що торкнулося майже 3 000 пасажирів, пише СNN.
Аеропорт, що розташований на півдні Німеччини, є хабом для німецької авіакомпанії Lufthansa і в першому півріччі цього року обслужив майже 20 мільйонів пасажирів.
Кремль заперечує свою причетність до інцидентів з дронами над європейськими містами. Під час свого виступу на "Валдайському форумі" президент Росії Володимир Путін висміяв заяви західних лідерів про можливу причетність Росії.
"Я більше не планую відправляти дрони - ред. Ні до Франції, ні до Данії, ні до Копенгагена", - усміхнувшись, зазначив він, додавши, що російські дрони не здатні долати такі великі відстані.
Незважаючи на те, що нещодавні події в Європі викликають значну тривогу, подібні ситуації траплялися і раніше. Зокрема, з 19 по 21 грудня 2018 року в аеропорту Гатвік, що знаходиться поблизу Лондона, були скасовані більше тисячі рейсів через повідомлення про дрони, які з'явилися в зоні злітно-посадкової смуги. Це торкнулося понад 140 тисяч пасажирів.
Використання безпілотників у повітряному просторі Європи, зокрема в районах аеропортів, становить серйозну загрозу для цивільної авіації всього регіону.
"Відстань, на яку можуть літати ці безпілотники, варіюється від 300 до 400 кілометрів, а їх запуск з морських платформ фактично надає можливість контролювати простір будь-якої держави ЄС", - повідомив РБК-Україна експерт у сфері авіації Богдан Долінце.
Авіаційна індустрія підпорядковується суворим регуляціям, тому поява неідентифікованих літальних апаратів в зоні від 20 до 100 кілометрів від аеропорту змушує закривати повітряний простір, що може викликати суттєві економічні втрати.
"Затримка в роботі великого аеропорту, що триває від 2 до 6 годин, може обійтися в суму від 20 до 50 мільйонів доларів", - зазначив фахівець.
Затримки авіарейсів та проблеми в роботі аеропортів викликають зростаюче невдоволення серед авіакомпаній. Генеральний директор Ryanair, Майкл О'Лірі, висловив свою незгоду з Європейським Союзом через його неспроможність забезпечити безпеку європейських аеропортів, підкресливши, що дронів слід знищувати.
"Чому ми не збиваємо ці дрони?" - сказав він в інтерв'ю Politico та запитав, чому цього не відбувається, "якщо російський військовий літак пролітає над повітряним простором НАТО".
Дронів не лише завдають серйозну шкоду пасажирам і авіаційній індустрії, але й існує ризик їх використання як зброї в терористичних актах, пов'язаних з Російською Федерацією, зазначає Валерій Романенко, авіаційний експерт і старший науковий співробітник Національного авіаційного університету.
"Існує небезпека, що на ці дрони прикріплять стандартні російські боєприпаси й терористи, яких росіяни наймуть, будуть збивати цивільні літаки", - зазначив співрозмовник РБК-Україна, додавши, що росіяни відкрили "скриньку Пандори", яке несе загрозу для цивільної авіації.
Для ефективної боротьби з дронами необхідно організувати спеціалізовані підрозділи в аеропортах, які будуть обладнані сучасними системами для виявлення та нейтралізації безпілотників. Однак, використання засобів радіоелектронної боротьби чи навіть антидронових гвинтівок може призвести до додаткових загроз для навігації та безпеки авіапольотів, зазначає Романенко.
Знищення дронів в районі аеропортів не є оптимальним рішенням, адже жодна країна ще не розробила ефективні та безпечні системи протидії дронам, які б відповідали вимогам цивільної авіації. За словами Долінця, найближчим часом можна не очікувати на появу таких технологій.
"Існує безліч експериментальних рішень, починаючи від лазерних технологій і закінчуючи дронами, що виконують роль перехоплювачів. Однак на даний момент немає усталеної світової практики. За словами експерта, знадобиться ще від двох до п'яти років, щоб цивільна авіація могла дослідити доступні технології та оцінити їхню безпеку."