Руйнування та занепад: хто дав згоду на будівництво торгово-розважального центру в "Академмістечку", і які коментарі на це має влада?

У Києві планують реконструювати підземні переходи станції метро "Академмістечко", а поруч зі станцією забудувати черговий гігантський торгово-розважальний центр (ТРЦ).
Станція, яка була відкрита в 2003 році, є однією з найзавантаженіших у метрополітені, адже виконує роль кінцевої на червоній лінії. Після 22 років активного використання, вона, за чутками, вже потребує ремонту.
Згідно з наказом КМДА, роботи заплановані на період з 2025 по 2027 рік. У міській раді запевняють, що реконструкція проходитиме "без зміни функціонального призначення". Однак фахівці та активісти висловлюють рішучу критику цього рішення, вказуючи на те, що тисячі пасажирів протягом двох років будуть змушені пересуватися через будівельний майданчик, а кінцевий результат може лише погіршити ситуацію з транспортом і безпекою.
Експерти з транспорту називають такі плани влади черговим підігруванням столичним забудовникам, яке відбувається навіть під час війни. Вони вважають будівництво ТЦ біля ключових транспортних вузлів у такому вигляді негативним явищем.
Олександр Гречко, фахівець у сфері транспорту та один із засновників громадської організації "Пасажири Києва", поділився з ТСН.ua своїм баченням того, що власники торговельно-розважальних центрів орієнтуються лише на отримання максимального доходу.
Місто без належного аналізу надає земельні ділянки забудовникам, які в свою чергу діють на свій розсуд. Таке будівництво ігнорує інтереси всіх мешканців, особливо коли мова йде про транспортні вузли. Власники торгових центрів прагнуть, щоб якомога більше людей відвідувало їхні ТРЦ та витрачало якомога більше коштів у магазинах. Насправді, забудовників хвилює лише їхня вигода.
Активісти наводять приклад станції "Героїв Дніпра", де пасажири змушені проходити через площі ТЦ. Або будують ТЦ впритул до виходів зі станцій метро, які генерують максимально великий потік пасажирів. Саме тому забудовники хапають ділянки біля "Осокорків", "Позняків" та "Житомирської", будуючи там свої торгові центри виключно заради надприбутків.
Олександр Гречко пояснює: "На жаль, у нас ніхто не враховує безпековий фактор. Як тільки з'являється сповіщення про "мінування" ТЦ або надходить повідомлення про пожежу, то одразу з ним зачиняється станція "Героїв Дніпра" через таке занадто "тісне сусідство"".
Олександр Гречко вважає, що аналогічна ситуація може виникнути і зі станцією метро "Академмістечко", якщо забудовник реалізує проект створення великого торгового центру в її околицях.
"На мою думку, планується забудова станції "Академмістечко" компаніями, пов'язаними з відомим київським забудовником Вагіфом Алієвим. Це той самий підприємець, який протягом п'яти років намагався, але так і не завершив будівництво великого торгового центру біля станції "Лісова" на червоній гілці метро," -- зазначає Гречко.
Експерт підкреслює, що забудовник насправді "перетворив цю територію на занедбану область", що стало результатом безконтрольної забудови.
"Громадському транспорту та пересадковому вузлу створено чимало незручностей для користувачів. Щоранку до станції метро "Лісова" прибуває велика кількість пасажирів з Чернігівського напрямку, зокрема з Броварів. Люди змушені обирати довгий маршрут, обходячи територію незавершеного будівництва, оскільки забудовник захопив значну ділянку землі, перетворивши її на смітник," - підкреслює фахівець.
"Кінцева станція "Академмістечко" обслуговує тисячі пасажирів, які подорожують до Києва з Ірпеня, Бучі та інших населених пунктів у столичному регіоні. За словами експерта, неконтрольована забудова може призвести до ситуації, схожої на ту, що склалася з парканами, безладом та транспортними заторами."
Критичним моментом є повна відсутність додаткових заходів щодо безбар'єрності у проєкті реконструкції.
"Було б чудово, якби під час реконструкції станції метро "Академмістечко" спочатку реалізували безбар'єрний доступ, встановивши ліфти або підйомники. Проте, на жаль, наразі планується лише звичайне будівництво торгового центру безпосередньо біля виходу зі сходів підземки, що свідчить про те, що станція не стане інклюзивною," -- зазначає Гречко.
Зважаючи на те, що новий торгово-розважальний центр, згідно з представленими зображеннями, матиме більше трьох поверхів та величезні габарити, постає питання: де ж будуть залишати свої автомобілі відвідувачі, а також де зупинятимуться міські та приміські автобуси? Наразі транспортна інфраструктура вже зазнає значного навантаження, і без належного планування це може призвести до ще більшого затору.
Загалом, для створення оптимальних умов співіснування торговельно-розважальних центрів поблизу станції метро "Академмістечко", експерт виділяє ряд рекомендацій, які, на його думку, варто впровадити, а їх реалізацію має контролювати міська адміністрація:
Фахівець підкреслює: якщо місто не посилить контроль та бездумно роздасть землю, забудовник реалізує максимально прибутковий для себе проєкт на шкоду місту та його мешканців, як це вже траплялося біля станцій "Либідська", "Лісова", "Позняки" та багатьох інших.
Попри великий суспільний інтерес, офіційні органи поки що утримуються від надання детальної інформації: