Лід почав танути: чи зможе бізнес отримати захист від свавілля силових структур?
Верховна Рада прийняла за основу законопроєкт, що має на меті зменшити тиск на бізнесменів.
Підприємці не перший рік скаржаться на надмірний тиск правоохоронних органів: від безпідставних обшуків до "вічних" арештів рахунків. Через це падає ділова активність, знижуються податкові надходження, а інвестори оминають Україну.
У лютому Верховна Рада підтримала в першому читанні законопроєкт №12439, що покликаний змінити умови, аби підприємства могли краще захищати свої інтереси.
Його основні цілі - обмежити строки арешту майна, встановити чіткі правила підслідності та посилити процесуальні гарантії. Позиція бізнесу щодо проєкту загалом схвальна, однак потрібно подбати про деталізацію окремих процедур.
У 2024 році скарг на "наїзди" на бізнес не поменшало. Класичні проблеми такі.
Суттєве порушення підслідності з боку правоохоронних органів. Незважаючи на те, що економічні злочини офіційно належать до компетенції Бюро економічної безпеки (БЕБ), їх розслідування також здійснюють й інші структури, що створює додатковий тягар. Оперативники СБУ, отримуючи доручення від будь-якого правоохоронного органу, беруть участь у розслідуванні таких справ, що є надто потужним фактором під час військового стану.
"Безстрокові" арешти. Фінансові рахунки та активи заморожуються без конкретних підстав або терміна, що призводить до зупинки роботи компаній.
Складна процедура оскарження і тривале повернення майна. Поки підприємці намагаються у судовому порядку довести незаконність дій правоохоронців, їхній бізнес страждає від збитків і втрачає конкурентні переваги. Надто часто майно, що було вилучене під час обшуку, не розглядається як тимчасово вилучене, що дозволяє його утримувати без визначеного терміну.
Скасування "вічних" арештів. Проект передбачає встановлення двомісячного терміну для арешту майна або рахунків. У випадку, якщо правоохоронні органи не зможуть надати переконливі підстави, суд повинен відмовити у продовженні арешту. Повернення активів буде здійснюватися протягом 30 днів, що дозволить компаніям уникнути серйозних фінансових або репутаційних втрат.
Чітке визначення підслідності та механізм оскарження є важливими аспектами. Розслідження економічних злочинів повинно проводитися виключно Бюро економічної безпеки. У випадку, якщо Національна поліція, Служба безпеки України або Державне бюро розслідувань будуть займатися такими справами, порушуючи правила підслідності, підозрювані та їхні захисники матимуть змогу швидко оскаржити дії слідства. Докази, отримані від "неправомочного" органу, вважатимуться недопустимими, а використання слідства як засобу тиску буде зменшено.
Зміцнення прав потерпілих та їх захист. У випадках затримки слідства, постраждалі матимуть можливість подавати до суду клопотання про тимчасовий доступ до речей і документів. Встановлений термін для розгляду таких заяв становитиме до 15 днів. Рішення про відмову в скасуванні арешту майна можна буде оскаржити в апеляційному порядку.
Бізнес-спільнота в основному позитивно сприйняла цю ініціативу, оскільки вона адресує важливі питання, що турбують підприємців. Однак існує декілька суттєвих зауважень.
Невизначеність статусу тимчасово вилученого майна під час обшуків. Майно, яке було конфісковане під час обшуку, не завжди класифікується як тимчасово вилучене, що дозволяє йому утримуватися без обмежень у часі. Таким чином, власник цього майна позбавлений можливості оскаржити його вилучення або домогтися повернення.
Важливо чітко вказати, що майно та кошти, які були вилучені під час обшуку, є тимчасово конфіскованими активами. Для їх арешту або повернення, якщо немає підстав для арешту, необхідно подати відповідну заяву до суду.
Обмежений обсяг прав у осіб, чиї права або законні інтереси зазнають обмеження під час досудового розслідування. Діючі положення КПК не включають норм, що надають цим особам дійсні процесуальні права для захисту їхніх інтересів.
Відповідно до практики Європейського суду з прав людини, початок досудового розслідування означає, що особа має право на захист, як підозрюваний або обвинувачений. Таким чином, такі особи повинні бути визнані сторонами кримінального процесу, і їх процесуальні права мають бути аналогічними правам підозрюваних.
Відмова від використання надмірних застав для підозрюваних. Надмірні застави часто є інструментом тиску на осіб, які підлягають заставі, а також на підприємства, які вони представляють. Важливо залишити правило, згідно з яким лише в особливих випадках розмір застави може перевищувати встановлені кодексом норми. Такі виняткові ситуації повинні мати ретельне обґрунтування та підлягати певним обмеженням.
Обмеження ролі оперативників СБУ у бізнесових справах. Запит до генерального прокурора з проханням про перегляд підслідності, передбачений законопроєктом, не враховує всі нюанси проблеми. Як свідчить досвід, СБУ є надто потужною структурою, і в її присутності судові рішення часом можуть бути спотворені.
Якщо мова не йде про питання оборонної спроможності, то не слід допускати співробітників цього органу до слідчих дій, зокрема до допитів та обшуків. Політичні обіцянки, що СБУ не займатиметься розслідуванням економічних злочинів, повинні бути закріплені в кримінальному процесуальному кодексі, а також варто заборонити БЕБ і Нацполіції давати доручення таким "представникам силових структур".
Ще одна важлива проблема - контроль за наданням суддями дозволів на обшук. Власник вилученого в ході обшуку майна повинен мати право ознайомитися з матеріалами справи, на підставі якої був наданий дозвіл на такий обшук. Не менш важливо надати право на оскарження ухвали про проведення обшуку.
Кращий інвестиційний клімат. Інвестори розумітимуть, що в Україні нарешті запроваджують передбачувані процедури розслідування.
Підвищення рівня довіри. Прозора підзвітність, можливість доступу до документів та судовий нагляд за розслідуваннями сприятимуть зменшенню ризиків корупції.
Законопроєкт №12439, на який чекали протягом кількох років, дозволить знизити неприйнятний тиск на бізнесменів. Якщо автори врахують рекомендації експертів перед другим читанням і встановлять справедливі умови, Україна отримає ефективні механізми захисту від незаконних обшуків і тривалих арештів.