Міністерство розвитку: Які зміни приносить нова постанова щодо формування цін та яку роль вона відіграє у сфері будівництва?


Раніше Уряд ухвалив постанову "Деякі особливості визначення вартості будівництва в умовах воєнного стану". Вона вводить зрозумілі та єдині правила розрахунку вартості робіт під час відбудови. Пояснюємо, що саме змінюється і чому це важливо для ринку.

В Україні стартує оновлення правил оцінки вартості будівництва.

Раніше замовники використовували різноманітні методи для визначення вартості, що призводило до значних розбіжностей у кошторисах, навіть при виконанні однакових завдань. Наразі відбувається впровадження єдиних стандартів: усі фінансові розрахунки формуються за уніфікованими принципами, а застосування актуальних ринкових даних і бази матеріалів сприяє створенню прозорих, обґрунтованих цін, які відповідають реальній вартості ресурсів.

Які зміни вносить ця постанова?

Ця постанова встановлює ясні критерії для оцінки вартості будівельних матеріалів, які будуть реалізовані в два етапи: до створення єдиної цінової бази та після її впровадження. Дана база цін стане частиною Єдиної державної електронної системи в будівельній галузі (ЄДЕССБ).

Перед введенням в експлуатацію бази даних цін, замовники та підрядники здійснюють аналіз цін, спираючись на принаймні три пропозиції для кожного виду матеріалів. Вони отримують інформацію від виробників, імпортерів або їх офіційних представників і дистриб'юторів. Крім того, за необхідності, можуть використовувати дані від початкових постачальників, відкритих веб-ресурсів, каталогів постачальників або інших доступних джерел інформації.

Після запуску база стане перевіреним джерелом вартості будматеріалів: дані замовників, кошторисів, актів виконаних робіт, із Prozorro, податкової, митниці та від постачальників автоматично надходитимуть в систему, а вартість матеріалів в кошторисах не повинна перевищувати середні ринкові ціни.

Стандарти витрат діють на етапі формування кошторису для виконання робіт

Загальні виробничі витрати – це кошти, які витрачаються на організацію будівельних робіт, управління процесом та виконання супутніх завдань. Відповідно до постанови, їхня частка не повинна перевищувати 10% від прямих витрат.

Адміністративні витрати охоплюють видатки на утримання офісу, бухгалтерські послуги, документообіг та управлінські функції. Їхня частка не має перевищувати 3% від загальних прямих витрат.

Прибуток підрядника представляє собою фінансові кошти, які він отримує за виконані роботи. Встановлено, що ця сума не може перевищувати 15% від прямих витрат.

Охорона співробітників

У кошторисі мінімальну зарплату беруть із Галузевої угоди -- це встановлений мінімум оплати праці в будівництві.

У випадках, коли будівельні роботи здійснюються в районах, де тривають активні бойові дії, працівникам передбачено підвищену оплату праці. Зокрема, для зон активних конфліктів заробітна плата становитиме вдвічі більше, а для територій, де існує ймовірність виникнення бойових дій, - на 50% більше.

Відповідність стандартам - всі розрахунки заробітної плати враховують складність виконуваних завдань та умови праці, щоб забезпечити, що працівники отримують не менше, ніж передбачено законодавством.

Кодекс продукції в будівельній галузі

Мова йде про створення єдиного реєстру всіх будівельних матеріалів, що застосовуються в Україні. Остаточна вартість буде формуватися на основі актуальних комерційних пропозицій. При цьому Кодифікатор лише визначає уніфікований код для кожного матеріалу. Це гарантує однозначну ідентифікацію матеріалів для всіх учасників ринку та закладає основу для подальшого встановлення адекватного діапазону ринкових цін.

Замовники та підрядники використовуватимуть цю базу як перевірене джерело інформації для обґрунтування кошторисів, але фінальна ціна визначатиметься на основі реальних комерційних пропозицій конкретних постачальників і виконавців.

Отже, нова концепція ціноутворення для визначення вартості будівництва ґрунтується на таких принципах, як реальні дані, єдині правила, відкриті процеси та прогнозовані результати. Це забезпечує створення прозорої, стандартизованої та контрольованої системи ціноутворення для всієї галузі будівництва.

Які переваги це приносить учасникам ринку?

Замовники отримують ясні інструкції, знижують ризики виникнення суперечок та прискорюють процеси. Громадянські спільноти мають змогу усвідомити справжню цінність будівельних проектів, що виключає можливість завищення витрат. Підрядники користуються стабільними вимогами та можливістю працювати в єдиній системі, без неоднозначних тлумачень. Інвестори можуть бути впевнені, що їхні кошти витрачаються ефективно, прозоро та відповідно до ринкових стандартів.

Рішення є ключовим елементом для відновлення України після війни, оскільки вимагаються не лише термінові заходи, а й комплексні та ефективні інструменти, які можуть гарантувати довіру міжнародних партнерів і справедливий розподіл ресурсів.

Related posts