Батько: Дух спонукає Церкву розширюватися у всесвіті та об'єднуватися в єдності - Vatican News.
Святий Дух будує єдність Церкви, діючи в двох напрямках: спонукаючи охопити всіх людей і всі народи, та змінюючи гармонію всередині. Про це на основі розповіді, запропонованої в Діяннях Апостолів, роздумував Папа Франциск під час середової зустрічі з паломниками.
о. Тимотей Т. Коцур, ЧСВВ - Святе Місто Ватикан
Єдність серед християн не виникає в очікуванні, поки інші приєднаються до нас у нашій позиції, а формується через спільний шлях до Христа. Цю ідею Папа Франциск підкреслив у своїй катехизі під час загальної аудієнції, що відбулася 9 жовтня 2024 року на площі Святого Петра у Ватикані. У контексті циклу повчань про Святого Духа і Церкву він зосередився на кількох важливих моментах, що містяться в біблійній книзі Діянь Апостолів.
Святий Отець розпочав свою розповідь про П'ятидесятницю із зшестя Святого Духа, яке супроводжувалося "деякими знаками підготовки" – поривами вітру та вогняними язиками. Завершується ця подія потужним ствердженням: "Всі вони сповнилися Святого Духа". За словами Папи, автор тексту підкреслює, що Святий Дух є джерелом вселенськості та єдності Церкви. Як наслідок, апостоли "почали говорити іншими мовами" і вийшли зі світлиці, щоб проголошувати Ісуса Христа перед натовпом.
"Таким чином Лука хотів підкреслити універсальну місію Церкви, як знак нової єдності між усіма народами. Ми бачимо, як Дух працює для єдності у двох напрямках. З одного боку, Він підштовхує Церкву назовні, щоб вона могла приймати дедалі більше людей і народів; з іншого боку, Він збирає її всередині, щоб зміцнити досягнуту єдність. Він вчить її розширюватися у вселенськості та збиратися в єдності", - сказав Наступник святого Петра, зупинившись далі на цих двох аспектах окремо.
Щодо першого аспекту, тобто вселенськості, Папа звернув увагу на 10-ту главу книги Діянь Апостолів, в якій описується навернення язичницького сотника Корнилія. Він підкреслив, що під час П'ятидесятниці проповідь адресувалася юдеям та прихильникам юдаїзму з інших народів. Однак у домі Корнилія відбулася свого роду "п'ятидесятниця", яка спонукала апостолів переглянути свої уявлення й зламати бар'єри між юдеями та язичниками. Як зазначив Святіший Отець, за цим "етнічним" розширенням слідувало і "географічне".
У шістнадцятій главі ми дізнаємося, що апостол Павло мав намір проповідувати Євангеліє в Малій Азії, але "Святий Дух завадив йому". Коли він намагався вирушити до Вітинії, "Святий Дух не дозволив цього". Незабаром стає зрозуміло, чому Святого Духа заборонили: тієї ночі Павло отримав у сні вказівку вирушити до Македонії. Таким чином, Євангеліє залишало свою батьківщину в Азії і починало свій шлях в Європу", - зазначив Папа.
Замість цього, другий аспект дії, який полягає у створенні єдності, згідно зі словами Святішого Отця, можна знайти в 15-й главі, де йдеться про так званий Єрусалимський собор. Виникла проблема: як забезпечити, щоб досягнення вселенськості не загрожувало єдності. "Святий Дух не завжди виявляє свою діяльність у створенні єдності раптово або дивовижно, як це сталося в день П'ятидесятниці. Він також діє - і в більшості випадків - непомітно, враховуючи ритми та людські особливості, через людей і установи, через молитву та діалог," - зазначив Наступник святого Петра, підкресливши, що сучасність могла б охарактеризувати цей підхід як "синодальний". Саме так і відбулося під час Єрусалимського собору, коли обговорювалося питання щодо вимог Мойсеєвого Закону. У цьому контексті Святіший Отець навів слова святого Августина, який порівнював дію Святого Духа в Церкві з роллю душі в людському тілі. Це свідчить про те, що Він "не лише наказує залишатися в єдності", а сам є "зав’язями єдності".
На завершення Папа поділився думкою, яка "допомагає перейти від загалу Церкви до кожного з нас". Він підкреслив, що "єдність Церкви - це єдність між людьми", а тому вона будується не за письмовим столом, а в житті. "Ми всі прагнемо єдності, ми всі прагнемо її з глибини нашого серця, але досягти її так важко, що навіть у шлюбі та сім'ї єдність і гармонія є одними з найскладніших речей, яких важко досягти, а ще важче підтримувати", - сказав Святіший Отець, пояснюючи, що кожен прагне єдності, але щоб вона будувалася навколо його власної точки зору. "Єдність П'ятидесятниці, за задумом Святого Духа, досягається тоді, коли ми стараємося поставити у центр Бога, а не себе. Християнська єдність також будується таким чином: не чекаючи, що інші приєднаються до нас там, де ми є, а рухаючись разом до Христа", - підсумував він, заохочуючи просити в Святого Духа допомоги в тому, щоб бути будівничими єдності та миру.