Реформа професійної освіти: які нововведення принесе новий закон і хто матиме вплив на коледжі.
Професійні коледжі замість ПТУ, студенти замість учнів та фінансування по-новому. Вже три місяці, як в Україні набув чинності новий закон "Про професійну освіту". Він змінює правила роботи галузі та запроваджує нові інституції та механізми.
Як втілюються зміни - обговорювали на профільному форумі в Івано-Франківську. Докладніше про це далі.
Останні зміни в законодавстві передбачають значні перетворення в сфері професійної освіти. Однією з основних новацій є створення наглядових рад у навчальних закладах. Це питання викликає багато обговорень і суперечок у суспільстві.
Ірина Шумік, керівник директорату професійної освіти в Міністерстві освіти і науки України.
Раніше ці органи виконували лише консультативну функцію, збираючись для надання рекомендацій навчальним закладам. Однак сьогодні, згідно з новим законодавством, частина повноважень керівників та засновників буде делегована саме членам наглядової ради.
Наглядові ради є ключовим елементом, що забезпечує можливість почути думки роботодавців. У складі цих органів представники бізнесу матимуть половину місць, тоді як інша частина залишиться за засновником — місцевою адміністрацією. Директори активно підтримують включення бізнесменів у процес управління, вважаючи, що це спростить залучення додаткових інвестицій.
Ольга Гузар, керівниця Івано-Франківського професійного ліцею будівельних спеціальностей:
Якщо будуть в членах наглядової ради із бізнесу люди, то вони побачать що мені, наприклад, треба щось змінити: чи вікна поміняти, чи сантехніку, чи ще щось вже будуть нам допомагати, бо зараз ми фактично виживаємо самі.
Антон Пеньков, заступник директора Запорізького технологічного професійного коледжу "Моторобудівник":
Почали вже з бізнесом співпрацювати - хто ввійде в наглядову раду в наш заклад. Я думаю, що вони зацікавлені й будуть більше вносити і грошей давати на розвиток, і всі питання будемо вирішувати разом.
Вигоду і нові можливості внаслідок таких нововведень бачить для себе і бізнес-спільнота. Зокрема, розв'язання головної на сьогодні проблеми - кадрової.
Михайло Орленко, генеральний директор асоціації українських виробників прозорих конструкцій.
Наглядова рада відкриває можливості для створення та впровадження нових професій. Раніше цей процес був дуже ускладнений, і нерідко вимагав отримання нових ліцензій у Міністерстві освіти. Тепер же це питання можуть вирішувати саме члени наглядової ради. Коли виникає потреба в новій професії, ми збираємося та ініціюємо її запуск.
Віктор Кімакович, керівник департаменту освіти та науки Івано-Франківської обласної державної адміністрації:
Ніхто насправді ще не встиг фізично сформувати наглядові ради. І, зрештою, ніхто не бажає забирати все на себе, адже ми усвідомлюємо, що проблеми є настільки серйозними та важливими, що без участі бізнесу їх не вирішити. Професійно-технічна освіта невід'ємно пов'язана з бізнес-середовищем, і нам бізнес необхідний так само, як вода.
Новий закон вводить зміни в освітню систему, скасовуючи традиційні поняття ПТУ та ВПУ. Натомість, на їх місці будуть створені професійні коледжі, а учні отримають статус студентів. Також планується оптимізація мережі навчальних закладів та завершення передачі їх управління на місцевий рівень. Зміни стосуються і фінансових механізмів.
Ірина Шумік, керівник директорату професійної освіти в Міністерстві освіти і науки України.
У цьому законі вперше детально визначені критерії, яким має відповідати навчальний заклад для отримання фінансової підтримки. Заклади з вищим рівнем працевлаштування своїх випускників, ті, що зможуть залучити більше коштів на свої спеціальні рахунки, а також ті, які реалізують проекти міжнародної співпраці, отримають переваги.
Тепер професійні навчальні заклади мають можливість самостійно створювати короткострокові курси та отримувати для цього бюджетні кошти – це нововведення, яке раніше не існувало. Під час форуму учасникам були представлені методи роботи українсько-швейцарського освітнього проєкту EdUP, спрямованого на розвиток професійно-технічної освіти в Україні.
Юлія Єпіфанова, директорка проєкту EdUP:
Протягом трьох років реалізації проєкту ми здобули значний досвід у різноманітних ініціативах, які істотно спростили та підвищили ефективність роботи в сфері професійної освіти. Від розробки навчальних ресурсів та професійних стандартів до впровадження наставництва на підприємствах і підвищення кваліфікації викладачів виробничого навчання.
На заході відбувся також спортивний турнір під назвою "Профтех Спорт", який включав змагання з футболу та волейболу. Участь у цих змаганнях взяли команди студентів і викладачів з Чернівецького, Запорізького та Львівського коледжів.





