Обмеження, енергетичні ресурси та приховані морські сили: чи вдасться Європейському Союзу знищити економічну основу Росії?


Європейський Союз має намір ухвалити новий пакет санкцій на проти Росії вже наступного тижня. Проте наразі немає певності, що ці заходи матимуть такий же руйнівний вплив на РФ, як це передбачалося ще місяць тому. Більше інформації — у матеріалі спеціального кореспондента РБК-Україна Юрія Дощатова.

Основное:

Які елементи можуть бути включені до 18-го пакету санкцій?

Чому Європейський Союз не має наміру зменшувати ціновий ліміт на російську нафту?

Хто в ЄС проти посилення нафтових санкцій?

Підготовка до 18-го санкційного пакету в Європейському Союзі розпочалася майже одразу після ухвалення 17-го набору обмежень, який виявився досить м'яким. Новий пакет був оголошений як серйозна реакція на дії Росії, що відмовилася від мирних переговорів. Проте Дональд Трамп висловив свою позицію, зазначивши, що наразі не планує посилювати тиск на Москву, сподіваючись на певний прогрес у переговорах. У таких умовах, без підтримки США, ЄС може вагатися щодо самостійних кроків.

Новий санкційний пакет має охопити енергетичний, фінансовий сектори, поставки товарів і технологій подвійного призначення. У ньому запропоновано ввести заборону на будь-які транзакції щодо обох газопроводів "Північний потік", а також розширити список тіньового флоту, який використовує РФ для перевезення нафти, додавши до нього 77 нафтових танкерів.

Окрім цього, планується заборонити експорт нафтопродуктів, виготовлених з російської нафти, до третіх країн. Важливо зазначити, що в рамках цього пакету передбачено зниження максимальної ціни на російську нафту з 60 до 45 доларів за барель.

Основною метою всього пакету було зменшення прибутків Росії від продажу енергетичних ресурсів та посилення її фінансової ізоляції. Цей новий пакет санкцій мав на меті стати одним з найжорсткіших серед тих, що вже застосовуються.

"Сила - це єдина мова, яку сприймає Росія", - підкреслила голова Європейської комісії Урсула фон дер Ляєн, представляючи деталі нового пакета санкцій 11 червня.

Зниження граничної ціни на нафту, що є найбільш дієвим засобом для зменшення доходів Росії, повинно бути ухвалене спільно країнами G7. Проте на саміті "Великої сімки", що проходив цього тижня в Канаді, питання про зниження цінової стелі не було узгоджене. США виступили проти, а представники Євросоюзу та Великобританії поки що не готові перейти до активних дій у цьому напрямку.

Засідання G7 у Канаді (фото: Getty Images)

Окрім того, війна між Ізраїлем та Іраном стала бар'єром для зниження цінової стелі на нафту, внаслідок чого ціна на нафту зросла.

За останні два тижні марка Brent подорожчала на 10 доларів. Зараз вона коштує майже 77 доларів за барель. Російська нафта марки Urals зросла з 60,6 до 74,7 доларів.

Отже, затвердження нової цінової межі на нафту в обсязі 45 доларів за барель в Європейському Союзі наразі виглядає маловірогідним. У випадку, якщо цього не станеться, то задум "позбавити" Москву доходів фактично виявиться невдалим.

Нова цінова межа для нафти на рівні 45 доларів, безумовно, може значно зменшити прибутки Росії від продажу нафти, але не призведе до їх повного зникнення.

Встановлення граничної ціни на рівні 30 доларів, яке пропонувала Україна, може зробити нафтову торгівлю Росії повністю збитковою. Ця сума близька до середньої собівартості видобутку нафти на родовищах. Якщо врахувати витрати на транспортування до порту та перевалку, загальна вартість підніметься приблизно до 45 доларів.

"Прайс-кеп (обмеження ціни, - ред.) на рівні 30 доларів - це вище середніх витрат на видобуток. За такої стелі видобуток для російських компаній все ще буде вигідний, водночас бюджет майже нічого не отримуватиме. А не експортувати росіяни не зможуть, тому що і так нізвідки гроші брати (валюту - ред.)", - заявив у коментарі РБК-Україна уповноважений президента України з санкційної політики Владислав Власюк.

Він підкреслив, що Росія створила тіньовий флот, який дозволяє їй уникати встановленої цінової стелі в 60 доларів за барель, що відкриває можливості для продажу нафти за цінами, що перевищують цю межу. За його інформацією, такі дії по обходу санкцій приносять Росії щонайменше 16 мільярдів доларів на рік.

На даний момент тіньовий флот налічує понад 650 суден, які здатні функціонувати без допомоги країн G7. "Тіньовий флот не є виключно російським явищем. Він також забезпечує транспортування іранської та венесуельської нафти. 21% суден, що займаються іранською нафтою, також використовуються для перевезення російської", - підкреслив Власюк.

Понад 500 танкерів підпадають під санкції США, Канади, Великої Британії або ЄС (принаймні однієї з цих країн - ред.), що дозволяє "вивести" з ринку близько 40-50% "тіньових" суден, які використовувалися Росією. Проте, решта суден продовжують здійснювати рейси між російськими портами та Індією, Китаєм, Туреччиною, а також іншими державами. Додатково, Росія активно залучає нові танкери для транспортування нафти, що дає змогу підтримувати обсяги експорту, підкреслив Власюк.

Для досягнення максимального ефекту від цінових обмежень важливо суттєво обмежити використання тіньового флоту. "Щоб зниження цінового ліміту дало бажані результати, необхідно усунути тіньовий флот і забезпечити контроль за дотриманням прайс-кепу з боку легального флоту. В іншому випадку, навіть найвищий ціновий поріг не принесе жодної вигоди", - зазначив Власюк у своєму коментарі для журналістів.

Уповноважений президента України з санкційної політики Владислав Власюк (фото: Виталий Носач/РБК-Украина)

Згідно з його оцінками, якщо 25% російської нафти, що наразі транспортується за допомогою білого флоту, продавати за новим ціновим лімітом у 45 доларів за барель, то протягом року Росія може втратити ще 6,3 мільярда доларів у доходах.

"При зниженні частки тіньового флоту в транспортуванні російської нафти до 50%, 25% і 0%, а також дотриманні цінової межі, збитки Росії можуть зрости до 12,6, 18,9 і, врешті-решт, 25,2 мільярдів доларів на рік", - підкреслив уповноважений президента України з питань санкцій.

Чому Європейський Союз відхиляє українську пропозицію встановити обмеження ціни на нафту на рівні 30 доларів за барель, зосереджуючи увагу лише на варіанті в 45 доларів? Геннадій Рябцев, директор центру "Психея", вважає, що причиною цього є економічні інтереси кількох країн, які виграють від транспортування російської нафти.

"Я думаю, є певні економічні інтереси низки країн ЄС, наприклад, Греції, Кіпру, Мальти. Можливо, ще якихось, де є великі компанії, що займаються або пов'язані з морськими перевезеннями. Для рішення ЄС щодо цінової стелі потрібен консенсус усіх країн, якого немає в ЄС", - сказав Рябцев у коментарі РБК-Україна.

До речі, Греція, Кіпр і Мальта ще з 2022 року виступали проти обмеження транспортування російської нафти. "Ці країни були проти і коли запроваджувалася цінова стеля в 60 доларів за барель у 2022 році. Вони боялися, що такі обмеження серйозно вдарять по їхніх доходах від надання транспортних і логістичних послуг", - зазначив Рябцев.

***

Якщо ЄС все ж таки наважиться здійснити всі намічені плани, незважаючи на відсутність підтримки США, то Росія може отримати, звісно, не убивчий, але все ж таки доволі сильний удар по своїй економіці. Грань рецесії, яку вже визнають у РФ офіційно, напевно, буде перейдено. І тоді виникнуть ризики зупинки не тільки металургійних підприємств, про що вже попередив глава "Северстали", а й істотне скорочення в інших галузях, що неминуче скоротить держдоходи, необхідні Росії для продовження війни.

Related posts