Санкції не мають стримуючого ефекту. Росія значно посилила свої можливості у сфері нафтового тіньового флоту.
Згідно з повідомленням Financial Times, посилаючись на звіт KSE, потужність старих російських суден, які не мають страховки, для транспортування нафти зросла на 70% у 2023 році.
Обсяги нафти, що транспортуються російськими танкерами з недостатнім обслуговуванням та без страховки, зросли з 2,4 мільйона барелів на добу в червні 2023 року до 4,1 мільйона барелів у червні 2024 року.
У червні 70% російської морської нафти транспортувалося за допомогою тіньового флоту, на створення якого, за оцінками KSE, Росія витратила близько $10 мільярдів. Це становить 89% від загального обсягу постачань сирої нафти, значна частина якої з середини 2023 року продавалася вище встановленої межі в $60 за барель, а також 38% експорту російських нафтопродуктів.
Ця ситуація виникла на фоні того, що Сполучені Штати, Канада, Японія та європейські країни активніше стали діяти проти міжнародних страховиків і судновласників, прагнучи обмежити можливості Москви отримувати фінансування для війни в Україні. Вони також розширили санкційний список, включивши до нього компанії та окремі судна, пов'язані з російським тіньовим флотом.
Зібравши тіньовий флот, Росія розірвала зв'язки з країнами коаліції з обмеженням цін, які тиснуть на глобальні страхові компанії, щоб вони дотримувалися режиму санкцій, зводячи можливості Росії до переважно внутрішніх страховиків. Поєднання віку танкерів, який в середньому становить 18 років, і відсутність належного страхування робить ці судна небезпечними.
В останні роки сталося декілька інцидентів за участю тіньових суден. У березні 15-річний танкер Andromeda Star, що належить до тіньового флоту, зіткнувся з іншим кораблем поблизу берегів Данії. На щастя, розливу нафти не сталося, оскільки судно вже завершило розвантаження. Декілька інших кораблів тіньового флоту були пов'язані з випадками розливів нафти, причому деякі з них встигли втекти з місця події. У 2019 році 23-річний танкер Ceres I, який раніше здійснював перевезення нафти з Ірану, зіткнувся з іншим танкером біля берегів Сінгапуру, вимкнув свій сигнал і намагався втекти, проте був затриманий малайзійською береговою охороною.
Чимало з цих суден постійно оперують у насичених водах Європи, включаючи Балтійське море, Данські протоки та Гібралтар. Це підвищує ймовірність екологічних криз для країн ЄС та їх сусідів. KSE висуває пропозицію про створення зон без тіньової діяльності у водах Європи, щоб знизити ці ризики.