Ставши найкращою версією себе: які відкриття чекають на нас на 54-му кінофестивалі "Молодість"
Важливість сильної програми важко переоцінити у перегріту фестивалями осінь. Цьогоріч у жовтні в Києві проходять чотири великі кінофестивалі поспіль і "Молодість" закриває цей шалений період. Така концентрація подій нівелює конкретний фестиваль як прем'єрний майданчик, впливає на анонсування показів -- від чого втрачають і самі фільми, і глядачі та глядачки. Але це вже тема для окремої довгої дискусії, яка, хочеться сподіватися, вирішиться урізноманітненням фестивального календаря - замість концентрації всіх подій в один місяць в одному кінотеатрі.
Існує ще один важливий аспект цьогорічного фестивалю "Молодість", який варто врахувати, і він знову ж таки стосується програми. Щодня проходитимуть чотири паралельні покази, тому переглянути всі фільми вкрай складно. Але є й позитивний момент: деякі покази повторюються. Тож обирайте мудро — у нашому гіді ми виділяємо найцікавіші стрічки фестивалю.
"Морський житель" / Urchin, режисер Гарріс Дікінсон
Розділ "Глобальний конкурс"
Британець Гарріс Дікінсон зробив свій дебют у кіно, з'явившись у таких фільмах, як "Хороша погана дівчинка" та "Трикутник смутку". Проте, незабаром він знайшов себе й у ролі режисера. Його стрічка "Халамидник" оповідає історію бездомного з Лондона, який прагне змінити своє життя на краще. Фільм отримав позитивні відгуки на Каннському фестивалі, а також важливо зазначити, що помітну роль у ньому виконала українка Каріна Химчук, знайома глядачам за такими проектами, як "Ти мене любиш?" Тоні Ноябрьової та "Королі репу" Мирослава Латика.
"Наш дім у полум'ї" / Our Home Is Ablaze, режисерка Олеся Білецька.
Розділ "Глобальний конкурс"
У центрі розповіді знаходиться українка на ім'я Софія, яка прагне реалізувати свої амбіції в Сполучених Штатах. Перед початком повномасштабної війни вона вирушає в Київ, щоб відвідати родину, але опиняється в пастці через війну. На її шляху виникає важливий вибір, що стосується її майбутнього: кар'єра чи рідний дім. Ця історія має автобіографічні елементи, адже режисерка Олеся Білецька — українка, яка переїхала до США для навчання у сфері кінематографії, але свій перший фільм зняла на батьківщині за участю українських акторів і акторок.
"Ремонт" / Renovation, directed by Ґабріелє Урбонайтє
Розділ "Глобальний конкурс"
Литовсько-латвійсько-бельгійська картина стежить за подружньою парою, яка переїздить до нової квартири. Затіяний ремонт, який мав би залагодити стосунки, навпаки робить помітними існуючі тріщини. Все ускладнює поява третього учасника цього рівняння -- українського робітника Олега, якого втілив Роман Луцький ("Відблиск", "Віддана"). До речі, це вже друга поспіль міжнародна робота Луцького, яка запрем'єрилася на "Молодості".
"Втомлені" / Tired, реж. Юрій Дунай
Розділ "Глобальний конкурс"
Зображення: molodist.com Сцена з фільму "Втомлені"
Відомий оператор Юрій Дунай, який здобув популярність завдяки польсько-українському фільму "Звідки куди", що потрапив до шортлиста "Оскара", вперше вирішив спробувати себе у ролі режисера. Його дебютна робота, українська психологічна драма "Втомлені", занурює глядача в емоційну історію двох військових ветеранів, Люби та Андрія, чиї тіла і душі несуть сліди пережитого. Вони знаходять підтримку один в одному, але їхні стосунки піддаються серйозним випробуванням на шляху до відновлення. Головні ролі в картині виконують Валерія Ходос, відома за фільмом "Будинок "Слово": Нескінчений роман", та військовослужбовець Дмитро Сова, знаний за роллю у "Черкасах". Серед акторського складу також є військові та ветерани, які сприяли досягненню максимальної реалістичності у фільмі.
"Це всього лише випадковість" / "It Was Merely a Coincidence," directed by Джафар Панагі.
Розділ "Свято фестивалів"
Джафар Панагі – це жива легенда іранського кінематографа. Його біографія наповнена неймовірними подіями і містичними історіями. Понад десятиліття він був політв'язнем під авторитарним режимом, але водночас став улюбленцем міжнародних фестивалів, отримавши найпрестижніші нагороди, такі як "Золотий ведмідь", "Золотий лев", а нещодавно – "Золоту пальмову гілку" за фільм "Просто випадковість". Сюжет цього твору вельми резонує з сучасними українськими реаліями. Головний герой, Вахід, стикається з несподіваною зустріччю – він впізнає свого колишнього катувальника з іранської тюрми. Вахід викрадає цього чоловіка, щоб впевнитися, що це дійсно його мучитель, і починає розробляти план подальших дій.
"Мандрівка та буденність" / Два сезони, два незнайомці, режисер Шьо Міяке
Розділ "Свято фестивалів"
"Подорож і повсякдення" — це фільм, що здобув перемогу на кінофестивалі в Локарно, який відзначається пошуками особливої кіномови. Для режисера Шьо це не перша його робота, але, за відгуками, вона є найвизначнішою. У центрі сюжету опиняються незнайомці Нагіса та Нацуо, які зустрілися на морському узбережжі влітку, а також сценаристка Лі, яка зупинилася в гостьовому будинку Бензо. Їхня взаємодія лягає в основу сюжету, натхненного мангами Йосіхару Цуґе — видатного карикатуриста, який працював для авангардного журналу Garo.
"Дракула"/ Dracula та "Континенталь '25" / Kontinental '25, реж. Раду Жуде
Розділ "Свято фестивалів"
Румунський кінорежисер Раду Жуде є одним з найпрогресивніших творців сучасного кінематографа. Його роботи пронизують румунську реальність і історію з іронічним і безжальним підходом, що викликає захоплення у кіноманів і кіноманок по всьому світу та неоднозначну реакцію на батьківщині. Це, однак, не заважає Румунії висувати його фільми на "Оскар". У цьому році Жуде привернув увагу одразу двома новими стрічками: філософською драмою "Континенталь'25", представленою на Берлінале, та треш-комедійним горором "Дракула", що був показаний на фестивалі в Локарно.
"Континенталь'25" розкриває історію жінки, яка займається виселенням мешканців для сприяння новим забудовам. Одне з її рішень призводить до трагедії — самогубства, що спонукає до глибоких роздумів про провину і відповідальність за чужі долі. Жуде презентує різні перспективи на цю ситуацію, стаючи свідком подій, та знову знаходить несподіваний спосіб підняти актуальну національну проблему — стрімкі темпи забудови.
"Дракула" -- зухвала сатира про одного з найвідоміших героїв Румунії, а також критика всього на світі. Жуде називає фільм своїм найбільш комерційним проєктом, тоді як приголомшені кінооглядачі пишуть, що це не одна картина, а цілий десяток. Тут змішані горор, секс, специфічний гумор, OnlyFans, класика кіно, штучний інтелект та ще безліч речей, які напевне потішать кіноманську душу, але можуть бути занадто екстравагантними для непідготовлених глядачів і глядачок.
Раду Жуде: "Кінематограф володіє потужною здатністю формувати ілюзію дійсності. Моя мета полягала в тому, щоб встати на заваді цій силі і створити ілюзію штучності."
"Пілліон" / Pillion, режисер Гаррі Лайтон.
Розділ "Свято фестивалів"
Квір-романтична драма "Пілліон" є новою трансгресивною роллю актора Олександра Скашґорда ("Спадкоємці", "Велика маленька брехня"). У цій стрічці він втілює образ вільного байкера, який заводить БДСМ-стосунки з сором'язливим молодим чоловіком. Фільм "Пілліон" дебютував на Каннському кінофестивалі в рамках другого за престижністю конкурсу "Особливий погляд", де здобув нагороду за найкращий сценарій. Критики також висловилися позитивно про стрічку, відзначаючи, що, переглядаючи "Пілліон", важко повірити, що це перша робота режисера.
"Під хмарами" / Below the Clouds, реж. Джанфранко Розі
Розділ "Свято фестивалів"
Джанфранко Розі, талановитий італійський документаліст, здобув визнання завдяки своїм робітам, серед яких "Золотий ведмідь" Берлінале та "Золотий лев" Венеції. Його антропологічні фільми відкривають нові грані Італії, наповнені глибоким почуттям любові та прихильності. Раніше він зосереджувався на зворушливих історіях мешканців Римської кільцевої та викликах міграційної кризи, а сьогодні він приділяє увагу Неаполю, що стикається з загрозою виверження Везувію. Його роботи слугують прозорою метафорою сучасного світу, в якому ми всі живемо.
"Звук Веселки" / The Melody of the Rainbow, directed by Roman Sinchuk.
Розділ "Конкурс документальних фільмів"
Зображення: molodist.com Сцена з фільму "Звук веселки"
Роман Синчук цьогоріч став співавтором короткометражного документального фільму "Життя — наївне мистецтво" (в парі з Олесею Моргунець-Ісаєнко), де йдеться про школу, названу на честь Марії Примаченко. Його велика сольна робота також вирізняється серед сучасної української документалістики. У фільмі акцент зроблено на житті київського Театру міміки та жестів "Райдуга". Стрічка відкриває завісу таємниці, демонструючи, як команда з обмеженим слухом створює безбар'єрне мистецтво.
"Якщо наші шляхи більше не перетнуться" / "If Our Paths Never Cross Again", режисери Ноаз Деше, Бо Віллімон та Пьотр Вєрзілов.
Розділ "Конкурс документальних фільмів"
Зображення: molodist.com Сцена з стрічки "Якщо ми більше не побачимося"
"Якщо ми більше не зустрінемося" — це романтична історія, що розгортається на фоні повномасштабного вторгнення та дитинства в умовах війни. У створенні цього фільму взяли участь троє режисерів, кожен з яких має свій унікальний досвід. Ноаз Деше — талановитий режисер, що вже здобув визнання на численних фестивалях. Бо Віллімон — американський сценарист і шоураннер, відомий завдяки роботам над серіалами "Картковий будинок", "Розділення" та "Андор". Пьотр Вєрзілов — російсько-канадський художник та активіст, який приєднався до українських сил оборони й бореться проти агресії Росії. Ця різноманітність поглядів може як зміцнити фільм, так і призвести до його "розриву" на частини.
"Торт для президента" / The President's Cake, реж. Хасан Хаді
Секція Молодіжного Екрану
"Торт для президента" — це історія про дев’ятирічну дівчинку, яка отримує відповідальне завдання: спекти торт для президента Іраку. Пошуки необхідних інгредієнтів перетворюються на справжнє випробування, адже кожна помилка може призвести до серйозних наслідків. Фільм став найкращим дебютом на цьогорічному Каннському фестивалі та здобув популярність серед глядачів у програмі "Двотижневик режисерів". Відгуки свідчать, що Хаді може стати новим провідним ім'ям у кінематографі, і варто звернути увагу на його першу значну роботу.
"Пташиний світ і тваринний світ. Всесвіт Гніздовського" / "Birds and Animals", режисер Надія Парфан
Розділ "Прем'єри України"
"Птахи і звірі. Всесвіт Гніздовського" присвячений українсько-американському митцеві Якову Гніздовському, відомому своїми гравюрами тварин і рослин, виконаними в унікальному стилі, що вирізняє його серед інших. Один із найбільш відомих фактів про Гніздовського полягає в тому, що його роботи прикрашали кабінет президента Джона Кеннеді, а його твори нині зберігаються в численних колекціях по всьому світу. Цього року відзначається 110-річчя з дня народження художника, проте його постаті досі не було присвячено кінематографічного дослідження, за винятком короткої появи у документальному фільмі "За стерном долі". Надія Парфан прагне виправити цю ситуацію, створюючи суб'єктивний і грайливий фільм. Хоча не слід очікувати строгої академічності, можна розраховувати на емоційно насичену історію про цю видатну особистість.
"Satisfaction," directed by Alex Burunov.
Розділ "Прем'єри України"
Історія стосунків на грецьких островах, які зайшли у глухий кут. Для Алекс Бурунової, яка працювала з Netflix (створила ознайомчий док про світ аніме Enter the Anime), фільм став повнометражним ігровим дебютом. Цю візуальну оперу вона створювала майже 10 років; вперше її показали на американському фестивалі SXSW, що спеціалізується на жанровому кіно та артмейнстримі.
"Оксана" / Oxana, реж. Шарлін Фав'є
Розділ "Прем'єри України"
Біографічний фільм про Оксану Чачко -- співзасновницю руху FEMEN, яка закінчила життя самогубством. Стрічка розповідає про тривалий шлях переродження Оксани від життя в релігійній родині до емансипації, створення радикального феміністичного угрупування та конфліктів усередині групи. Фільм зняла французька режисерка Шарлін Фав'є за участі української команди. Зокрема, головні ролі зіграли українки Альбіна Корж та Марина Кошкіна.
"Паляниця", режисер Кадім Тарасов, Юлія Большинська.
Розділ "Прем'єри України"
Феноменологічне дослідження двох американських митців-стриартистів, які подорожували Україною після повномаштабного вторгнення. Це змінило їх і знайшло відображення у новому витку творчості. Чергова варіація на тему, яку так полюбляють у західному світі, знаходить цікаве вираження у роботі знаного українського кліпмейкера, який працював з гуртами "Тартак", "ТНМК", O.Tоrvald і продюсера Раяна Сміта, який раніше зняв фільм "Солдати пісні" про українських музикантів, що стали до лав війська.
"Олівія та хмари" / Olivia & the Clouds, режисер Томас Пічардо-Еспаят.
Секція "Юність-юність"
Секцію "Молодість-Молодість" створили цьогоріч, щоб підсвітити молоді таланти, які новаторськи говорять про вічне. Фільм Томаса Пічардо-Еспаята з програми головного фестивалю анімації в Ансі розповідає про привида минулого кохання, який не відпускає героїню. Стрічка досліджує ефект Рашомона (від фільму Акіри Куросави "Рашомон". - Ред.) -- коли одну історію розповідають з різних точок зору.
"Любов, яка не зникає" / "The Enduring Love", режисер Глінур Палмасон
Розділ "Скандинавські горизонти"
Гірка та солодка оповідь про любов, що згасає, та спогади, які залишаються назавжди. "Зникаюча любов" — це вже четвертий повнометражний фільм ісландського режисера Глінура Палмасона, відомого завдяки стрічці "Земля бога". Палмасон створює медитативне та по-скандинавськи стримане кіно, де досягає гармонії між художнім вираженням і необхідною простотою. Важко назвати його роботи інакше, як ісландськими, тому не дивно, що він часто представляє свою країну на премії "Оскар". "Зникаюча любов" — це ще один яскравий приклад його майстерності.
"Орли республіки" / Eagles of the Republic, реж. Тарік Салех
Розділ "Скандинавські горизонти"
Політичний трилер, що розповідає про зіркового актора, який втрачає прихильність влади. Завершальна частина "Каїрської трилогії" шведсько-єгипетського письменника знову підтверджує, що культура завжди переплітається з політикою, і кожна позиція має свої наслідки. Тарік Салех, поціновувач трилерів, майстерно опанував цей жанр, зумівши зацікавити як широку глядацьку аудиторію, що прагне побачити відважного Кріса Пайна, так і фестивальну публіку, котра віддає перевагу більш глибоким сюжетам.
"Запах бузку", реж. Роман Курган
Розділ "Форма"
Експериментальна робота від харківського електронного музиканта, відомого як Monotronique. Роман пропонує нам зануритися у концепцію, де головний персонаж -- це об'єкт, а не суб'єкт. Глядач проведе з ним 24 години (насправді хронометраж 60 хвилин), досліджуючи можливості розвитку сюжету без традиційних елементів. "Запах бузку" логічно продовжує шлях музиканта, який зайшов у кіно через кінокомпозиторство.
"Велика історія західної філософії" / La gran historia de la filosofía occidenta (The Great History of Western Philosophy), реж. Арія Ковамонас
Розділ "Форма"
"Велика історія західної філософії" занурює нас в шалену експериментальну анімацію. Космічний аніматор має зробити філософський фільм на замовлення Центрального комітету під проводом Мао. У більш ніж скромні 75 хвилин хронометражу Арія встигає засунути відсилки до китайської класики "Мандрівка на Захід", гумор у стилі "Монті Пайтон", лаканівський психоаналіз, сюрреалістичний відеоряд і ще безліч розумних та не дуже речей. Прекрасна у своєму хаосі робота, повз яку не зміг пройти і головний фестиваль анімації в Ансі.
"Ще раз і ще раз" / Redux Redux, режисери Кевін і Меттью Мак-Менус.
Розділ "Північна сесія"
Історія згорьованої матері, яка подорожує між світами, аби помститися за доньку. "Знову і знову" змішує марвелівський концепт з "Днем бабака" та тарантінівською жорстокістю у спробі перевинайти жанр фільму-помсти. Це вже друга спільна робота братів Мак-Менус і вже друга їх поява на фетивалі SXSW, який полюбляє кіно про мультивсесвіт -- саме там почався свого часу шлях оскарівського лауреата "Все, завжди і водночас".
"Пустощі" / Follies, режисер Ерік К. Бульян
Розділ "Північна сесія"
Сексуальна комедія — це нетрадиційний жанр для "Молодості", і особливо для такого престижного артхаусного фестивалю, як Локарно, де відбулася її прем'єра. Ерік К. Бульян вносить елементи дорослого сприйняття у найбільш популярний жанр. Він розповідає про пару, у якої давно пропав сексуальний інтерес, і яка намагається його відновити. І все це подано з квебекською іронією, що нагадує французький гумор.
Програма "Спеціальні події"
Зазвичай програми спеціальних показів вважаються найменш привабливими на фестивалях, але на "Молодості" ситуація інакша — тут зібрано справжнє втілення секції "Фестиваль фестивалів". Ледь не кожне ім'я у списку знайоме шанувальникам кіно, а деякі з них варті більш детального дослідження. У цьому випадку вибрати один або кілька фільмів просто неможливо. Саме тут будуть представлені нові роботи Лава Діаса ("Магеллан"), Хона Сансу ("Що тобі говорить ця природа"), Дені Коте ("Пол") та Дьордя Палфі ("Курочка"). Не можна оминути увагою і "Відбудову" Макса Вокера-Сільвермана, в якій знявся Джош О'Коннор ("Корона"), а також українську ретроспективу майстерні Володимира Денисенка.
Программа 100
Ця традиційна ретроспективна програма складається з перевірених часом шедеврів. Тут ви знайдете знайоме з дитячих років "Приборкання норовливої", поряд із культовим вестерном "Буч Кессіді та Санденс Кід", де зіграв Роберт Редфорд, який, на жаль, покинув нас цього року. Хоча класичні фільми зазвичай сприймаються як безпечні, варто зазначити, що "Солом'яні пси" Сема Пекінпа містять тригери, які можуть бути тяжкими для деяких глядачів. Цей фільм про помсту значно розширив межі уявлення про жорстокість на екрані. Тому, якщо ви не готові до відвертих сцен насильства, можливо, краще утриматися від його перегляду.
Зображення: фестиваль кіно 'Молодість' Сцена з фільму 'Буч Кессіді та Санденс Кід'
Роберт Редфорд. Провідний герой незалежного кінематографа.
Міжнародні конкурси короткометражного кіно та студентських робіт.
Дві конкурсні секції, що об'єднують таланти режисерів та режисерок з різних куточків світу, привертають увагу цього року. Програма містить чимало українських творів. У міжнародному короткометражному конкурсі представлені такі фільми, як "ZAZA" Богдани Орлеанової, що розповідає про українську акторку, яка вирушила до Лондона; "Осколки нас" сакартвельської режисерки Лели Мебурішвілі, де головну роль виконує Карина Хімчук, граючи українську фотографиню; а також "Брама Європи" Олексія Чубуна – історія про сестру, яка намагається отримати опіку над своїм братом після смерті матері. У студентському конкурсі можна побачити "Завтра не настане" української режисерки Гаї, що фокусується на коханці військового, який готується до виїзду на фронт; анімаційний фільм "Світло у хвилях" Дар'ї Удачиної, що у формі притчі розкриває долю наглядача маяка, котрий втратив родину, але прагне запобігти новій трагедії; і "Ромчик" Алексіса Біката, який розповідає про 8-річного Романа Олексіва, що після пережитого ракетного обстрілу відновлює свою жагу до життя.
Національний короткометражний конкурс
Щорічно фестиваль "Молодість" презентує добірку короткометражних фільмів, які вражають різноманіттям творчих пошуків молодих українських кінематографістів, а також експериментами більш досвідчених авторів. У цій секції цікаво переплітаються такі роботи, як експериментальний "Євротелепорт" від Наталії Ільчук, анімаційний "Київський торт" Микити Лиськова, "недоступні" короткометражки Кирила Земляного, які були представлені на Венеційському фестивалі, аматорський фільм "Like A George Lucas" Петроса Коваля, а також лаконічна стрічка "Чоловік середніх літ нарешті дістався Америки" від оператора "Стоп-Землі" Сашка Рощина. Також до програми входять документальна робота Андрія Литвиненка "Понад усе", роуд-муві "Уроки водіння" Анастасії Грубої та мозаїчний фільм-спостереження "Роздуми про мир під час повітряного нальоту" В'ячеслава Туряниці, разом із багатьма іншими цікавими стрічками. Фільми демонструються в блоках, що дозволяє глядачам за один перегляд отримати уявлення про різноманітні теми та перспективи, які хвилюють українських кінематографістів сьогодні.
54-й фестиваль "Молодість" пройде в Києві з 25 жовтня по 2 листопада 2025 року.





