The Guardian: Росія все активніше б'є по залізничному транспорту, напади на українську залізничну інфраструктуру стають частішими | Основні новини України
Поїзд в Одеському депо, який у жовтні потрапив під удар російського безпілотника / Фото Reuters
З липня Україна стала свідком трьохразового зростання атак на свою залізничну інфраструктуру, як повідомив один із високопосадовців. Це відбувається на фоні зусиль Москви, спрямованих на зрив одного з основних логістичних маршрутів Києва, зазначає The Guardian.
Олексій Кулеба, віцепрем'єр-міністр, який курує питання інфраструктури, повідомив, що з початку 2025 року удари по залізничному сектору призвели до збитків у розмірі 1 мільярда доларів.
"Якщо розглядати лише останні три місяці, то число нападів зросло втричі, - зазначив Кулеба. - З початку року зафіксовано 800 атак на залізничну інфраструктуру, внаслідок чого постраждали більше 3 000 залізничних об'єктів. Те, що ми спостерігаємо під час цих ескалацій, свідчить про те, що вони спеціально націлюються на потяги, особливо намагаючись ліквідувати машиністів."
У такій великій країні, як Україна, залізниця має критичне значення. За даними Держстату, залізнична мережа перевозить понад 63% вантажів -- включно з експортом зерна -- та 37% пасажирів. Військова допомога від іноземних партнерів часто прибуває саме залізницею.
Жоден цивільний аеропорт не працює з моменту повномасштабного вторгнення, тому більшість людей -- включно зі світовими лідерами -- в'їжджають і виїжджають з країни потягами.
"Це питання не тільки кількості атак, а й стратегії противника", — зазначив Олександр Перцовський, керівник "Укрзалізниці". "Зараз, коли у них з'явилися високоточні дрони Shahed, вони намагаються націлюватися на конкретні локомотиви".
Для забезпечення безпеки мережі впроваджують сучасні рішення: потяги обладнують електронними системами для протидії безпілотникам, а серед працівників залізниці створюють спеціалізовані підрозділи протиповітряної оборони.
На початку цього року вокзал у Лозовій, що на Харківщині, отримав серйозні ушкодження внаслідок атаки безпілотника. Крім того, інші удари завдали шкоди залізничним коліям. Незважаючи на ці труднощі, пасажири все ще терпляче чекають у чергах за квитками та сідають на потяги, що вирушають в різні напрямки.
"Ця ніч була спокійною, коли раптом розлягся гучний вибух, – ділиться своїми спогадами начальниця станції Тетяна Ткаченко, згадуючи недавню атаку. – Я прокинулася від страшного звуку, адже живу неподалік. Це трапилося о 2:44. На станції в той момент перебували п'ять потягів, і перший з них, приміський, мав вирушати через дві години."
Було зрозуміло, що їхня мета полягала саме в атакуванні станції. Вони прагнули цього і досягли свого задуму.
Під час огляду станції вона показує зруйновану платформу та головну залу очікування -- вони нині непридатні. Фасад головної будівлі обгорілий і подекуди обвалений. На непрацюючій платформі -- купа скрученого металу.
Ткаченко роз'яснює, чому атака була спрямована саме на Лозову: "Лозова є значним залізничним центром. З цього пункту можна подорожувати в чотирьох різних напрямках — до Дніпра, Слов'янська, Полтави та Харкова".
Шляхи залізниці використовують пасажирські, вантажні та військові склади, зокрема для транспортування поранених з фронту.
"Загроза на сьогоднішній день є надзвичайно серйозною, -- зазначає Ткаченко. -- Російські війська обстрілюють саме ті місця, де зосереджуються люди, прагнучи завдати шкоди залізничним коліям та локомотивам. Їхня мета - знищити лінії електропостачання."
Олександр Підварчанський, який відповідає за колійне господарство в Лозовій, ділиться своїми спостереженнями під час повітряної тривоги: "Найважливіше — це безпека людей. Коли звучить сигнал тривоги, ми одразу зупиняємося і прямуємо до укриття. Якщо потяг вже в дорозі, ми намагаємося довести його до найближчої станції, щоб пасажири мали можливість евакуюватися".
Кулеба роз'яснює, що Росія переслідує три основні цілі: зруйнувати логістику на півдні, аби перешкодити постачанню товарів до портів; порушити залізничне сполучення в районах, наближених до фронту, зокрема в Чернігівській та Сумській областях; а також "знищити все" на Донбасі.
Мережа також постійно піддається атакам фальшивими повідомленнями про замінування, зокрема й міжнародних авіарейсів. Влада майже не сумнівається у причетності Російської Федерації до цих дій.
Хоча колії можна відремонтувати всього за один день, відновлення рухомого складу є набагато складнішою задачею.
У розмові з Associated Press Сергій Безкресний, експерт з дронів з України, підкреслив, що потяги є особливо уразливими для атак дронів, оскільки вони мають повільну швидкість і слідують чітко визначеними шляхами.
Зі збільшенням дальності польотів російських дронів і вдосконаленням технологічних можливостей, все більше ділянок залізниці опиняються під загрозою. "Якщо російські сили продовжать атакувати дизельні та електровози, зовсім скоро ми можемо опинитися в ситуації, коли колії залишаться цілими, але у нас не буде локомотивів для перевезень", -- застеріг Безкресний.





