Віртуальна реальність та спортивні симулятори: як вчитель з Вінниці перетворює фізичну культуру на захопливу пригоду.
Представляємо вам Олексія Качана – одного з фіналістів Global Teacher Prize Ukraine 2024. Ця нагорода відзначає вчителів, які впроваджують інноваційні підходи та надихають своїх учнів. Олексій викладає фізичну культуру в початкових класах, використовуючи віртуальну реальність, ігрові консолі та мобільні додатки. Liga.Tech поспілкувалася з педагогом, щоб дізнатися більше про його унікальні методики навчання.
"Коли я навчався в школі, у нас була досить елементарна програма фізкультури. Ми трохи рухалися, грали з м'ячами і виконували нормативи. Саме тоді в мене виникло бажання стати викладачем і привнести в уроки щось оригінальне," -- зазначає чоловік.
Олексій Качан влаштувався вчителем фізкультури у 2000 році, коли закінчив третій курс університету. Тоді він почав викладати в Соледарі Донецької області. Чоловік поступово набирався досвіду, працював у різних школах та інституті післядипломної педагогічної освіти.
У 2019 році Олексій започаткував новий напрямок під назвою "Цікава фізкультура", який досі активно застосовує у своїх заняттях. Цей підхід передбачає використання гейміфікації, сюжетно-рольових уроків та сучасних технологій.
"Хочемо чи ні, але діти користуються технологіями зараз і робитимуть це далі. Тому ми або інтегруємо їх та врізноманітнимо уроки, або заборонятимемо користуватися тими ж телефонами під час занять. Я вважаю, що варто знайомити дітей із технологіями та шукати їм застосування"
Наразі Олексій оселився у Вінниці, куди він перебрався після початку повномасштабної агресії, і тепер займає посаду в Жмеринському ліцеї №3.
На заняттях з Олексієм учні мають можливість танцювати, граючи в JustDance на PlayStation, де їм потрібно повторювати рухи персонажів. Крім того, вони можуть записувати відео для TikTok разом з викладачем під ритмічну музику. Олексій зазначає, що це є різновидом фізичної активності. Вивчаючи рухи та їхню взаємодію, діти виконують цілий комплекс вправ.
"Під час занять також використовуємо систему, де ти обираєш свого тренера і він показує вправи, відстежує твої рухи. Для цього можна обрати будь-який вид тренування, наприклад кардіо".
Якщо ж дитина тимчасово не може займатися з іншими, для неї є окрема локація з ігровою консоллю. Там вона може пограти у спортивні симулятори, навчитися чогось і перенести нові навички у реальний світ. Для цього є близько 20 ігор.
"Займаючись футбольним симулятором, діти отримують змогу досліджувати позиціонування гравців, клубну структуру, а також тактичні та технічні аспекти гри футболістів," -- зазначає викладач.
Раніше Олексій експериментував з 3D-технологією, надаючи дітям окуляри та демонструючи їм спортивні відео. Але коли цей формат став менш популярним, він вирішив перейти до віртуальної реальності.
На уроках він використовує найпростіші VR-окуляри, в які вставляє телефон. Попередньо туди завантажує спортивні симулятори або 360-градусне відео. Також на уроках використовують VR-шолом для Sony PS4. Ще живучи в Донецькій області, Олексій вперше представив колегам VR-технологію в школі Покровська.
"Я зібрав учителів мого предмету та сказав, що на уроці фізкультури можливо все. Тому сьогодні гратимемо в гольф. Дав їм шолом, контролер, і колеги почали теж опановувати спортивні симулятори"
Олексій зустрічався з критикою та недовірою до свого підходу з боку оточуючих. Проте, за його спостереженнями, технології не зменшують цікавість дітей до активностей у реальному житті. У молодших класах учні все ще прагнуть до руху та ігор під час навчання.
Олексій активно використовує соціальні мережі для формування свого особистого бренду. У TikTok він ділиться своїми навчальними підходами та фрагментами уроків, на YouTube проводить лекції та транслює відкриті заняття, а у Facebook займається модерацією та наповненням декількох груп. Таким чином, він прагне залучити різні аудиторії та обмінюватися своїм досвідом.
Наприклад, з лютого по липень цього року Олексій організовував онлайн-уроки щоп’ятниці в рамках проєкту "Цікава фізкультура 2.0". Декілька з цих занять набрали до тисячі переглядів.
"Згодом я вирішив звернутися до TikTok, оскільки процес створення та поширення відео на цій платформі є набагато швидшим. Тут я ділюся своїм досвідом. Кожен вчитель має можливість переглянути та адаптувати для себе різні вправи," -- ділиться чоловік про цілі свого блогу.
Олексій для створення відкритих уроків і презентацій залучає популярні штучні інтелекти, такі як ChatGPT. Ці технології не лише генерують ілюстрації та описи, але й надають рекомендації щодо вдосконалення самих уроків.