Вішинг: як уберегти себе від телефонних шахраїв


Припиняйте телефонну розмову, якщо:

Завдяки маніпуляціям, що ґрунтуються на базових людських інстинктах, таких як страх, довіра та цікавість, шахраї здобувають доступ до фінансів звичайних людей. Вони розмивають пильність своїх жертв, обіцяючи великі та легкі прибутки, при цьому вводячи в оману та маніпулюючи емоціями. Давайте розглянемо три типи телефонного шахрайства і окреслимо чіткий алгоритм дій у кожному випадку, щоб ви могли зберегти спокій у критичній ситуації.

Сценарій "Мамо, я у відділку або в медичній установі"

Зловмисник телефонує переважно вночі, коли жертва втомлена, втрачає пильність або спить, представляючись правоохоронцем. Він повідомляє, що родич співрозмовника знаходиться в поліції за бійку, крадіжку тощо, щоб його визволити необхідно заплати гроші.

Щоб підвищити свою переконливість, шахрай може передати слухавку людині, яка, нібито, є родичем жертви. Ця "людина" зі зворушливим голосом пояснює, що трапилася біда. За таким підходом шахраї з легкістю маніпулюють своїми жертвами, оскільки людина не завжди здатна чітко міркувати, перебуваючи в стані розгубленості.

У таких випадках варто насамперед зберігати спокій і не повідомляти жодних реквізитів карток чи паролів, не перераховувати кошти на інші рахунки, а також попросити представитися "працівника правоохоронних органів". Крім того, варто зв'язатися з вашим родичем та з'ясувати його місцезнаходження. Якщо телефон близької людини не відповідає, зателефонуйте на гарячу лінію поліції "102" та уточніть інформацію.

Сценарій "Ваша перемога – мільйон доларів"

Жертва отримує SMS, в якому повідомляється про виграш великої суми грошей, нерухомості чи автомобіля. Обіцяють надати більше інформації на сайті або по телефону. Згодом стає відомо, що для отримання виграшу потрібно сплатити податок у розмірі 1% від вартості призу, що є чималою сумою. Важливо усвідомлювати, що податки не перераховує особа, яка виграла – вони вираховуються з виграшу шляхом його зменшення на суму податку. Для збільшення довіри шахраї можуть створювати фальшиві вебсайти, на яких розміщують інформацію про "акцію" та відгуки нібито попередніх переможців.

Не слід реагувати на такі повідомлення про виграші в лотереях, конкурсах чи змаганнях, особливо якщо ви не були учасником. Якщо ж ви вирішили довіритися своїй удачі та зателефонували за зазначеним номером, пам'ятайте:

Сценарій "Ваша картка заблокована"

Шахрай може видавати себе за кого завгодно: співробітника банку, представника Національного банку України, співробітника Фіскальної служби або навіть поліцейського. Не вагайтеся уточнити, хто саме телефонує, з якої установи та з якою метою.

За цим сценарієм шахрай маскується працівником банку і вимагає надати конфіденційну інформацію. Також під час розмови шахрай може переконувати здійснити перерахунок коштів чи зняти ліміт за карткою.

Не слід ніколи і за жодних умов ділитися: даними картки, логіном і паролем для доступу до онлайн-банкінгу, а також одноразовими паролями та кодами, що приходять через SMS або сповіщення від банків та мобільних операторів.

Звертайте увагу: працівники банку ніколи не телефонують, щоб отримати зазначену інформацію. Рекомендуємо зателефонувати на офіційний номер, який вказаний на зворотному боці картки, і підтвердити, чи дійсно ваша картка була заблокована.

Якщо ви випадково повідомили шахраю реквізити картки та паролі, негайно заблокуйте картку і доступ до онлайн-банкінгу та зверніться до Кіберполіції.

Related posts