Ягідний бізнес: як фінансовий експерт розширив свою справу через вирощування полуниці.
У 2023 році компанія "Фінпром Агро" встановила свої перші теплиці для вирощування полуниць, на фоні втрати України знаменитої солодкої ягоди з Херсона. Яким чином власнику вдалося заповнити цю нішу, і завдяки яким факторам йому це вдалося?
Цьогорічний сезон для ягідного бізнесу став справжнім випробуванням. Пізня і тривала весна, нічні заморозки до мінус восьми градусів Цельсія, а згодом — і дощі — всі ці фактори негативно вплинули на врожай полуниці. Таку думку висловив Сергій Велікданов, керівник небанківської фінансової групи VSK.
У 2023 році було засновано компанію "Фінпром Агро", яка спеціалізується на вирощуванні полуниці на площі 6 гектарів теплиць. За обсягом активів ця компанія займає 10% від загальної групи. Інші бізнес-напрямки зосереджені в фінансовій сфері. Проте, Велікданов дедалі більше занурюється в нюанси агропромисловості і впевнено маніпулює фінансовими показниками свого агробізнесу.
"Бізнес, пов'язаний з полуницями, приносить мені справжнє задоволення, адже це про позитивні емоції. Проте у фінансах місця для емоцій немає," - зазначає він. Яку суму він вкладав і які результати отримав у цій ягідній справі?
У 2023 році компанія "Фінпром Агро" розпочала установку перших двох гектарів теплиць на земельній ділянці, що належить її власнику Велікданову. Ідея зайнятись вирощуванням ягід виникла у фінансиста на фоні війни, зокрема через брак полуниці, що став наслідком окупації частини південних областей України. Особливо це стосується втрат, які понесла Херсонщина.
Замістити смачну херсонську чи одеську ягоду відносно швидко змогли фермери із Закарпаття, але логістика з найвіддаленішої від столиці західної області досить складна. Зібрані зранку полуниці доїдуть до гуртового ринку Києва на наступний день, а до кінцевого споживача - ще через день. Довгу дорогу без втрати привабливого вигляду витримують лише менш соковиті та водночас кислуваті сорти ягід.
"Ми зробили акцент саме на солодких ягодах завдяки короткому плечу логістики. Дві години - і наша полуниця вже в маркетах або гуртових точках", - каже Велікданов.
Теплиці підприємства розташовані в Макарівському районі Київщини. У перший рік його роботи вживані теплиці привезли з Італії, там же замовили і посадковий матеріал сорту "Джолі". Він середньої стиглості і дає солодку ягоду, тоді як більш ранні сорти - кислуваті.
"Наша концепція полягала в тому, щоб виростити в теплиці сорт, який в умовах відкритого ґрунту є середньостиглим і дозріває в червні. Однак, завдяки створенню тепла і сонячного світла в закритому середовищі, ми мали можливість отримати урожай на місяць раніше," - зазначає фінансист.
Цього року кущі полуниці у теплицях зацвіли в березні. Тож, якби не морози, у квітні вже збирали б врожай. "Через морози ми втратили багато квітів полуниці. Оцінюємо втрати десь у 15-20% врожаю. І це - мінус тепличного бізнесу. Рослина квітне рано, але від морозів теплиця не захищає. Тож ті, хто вирощує у відкритому ґрунті і посадив пізніше, тут виграли, але їх наздогнала історія з дощами", - каже власник бізнесу.
Через обмежену пропозицію в цьому році гуртові ціни залишаються високими. "Сезон розпочали в травні з ціною 280-300 гривень за кілограм, а наразі на Столичному ринку полуницю різних розмірів реалізуємо по 150 гривень за кілограм. Минулого року гуртова ціна становила 100 гривень", - повідомляє Велікданов.
На даний момент, в розпал сезону, компанія щоденно збирає 2,2 тонни ягід. Цьогоріч "Фінпром Агро" вперше представила свою продукцію в преміум-супермаркетах, де реалізує відбірну полуницю за ціною 220-250 грн за кілограм.
"Торік ми просто збирали і все продавали. Цьогоріч уже маємо більші обʼєми, можемо вибирати крупнішу і продавати її окремо", - зазначає фінансист.
На установку перших 2 га італійських вживаних теплиць підприємець витратив 10 млн грн, а вже наступного року 4 га теплиць обійшлися у 8 млн грн. Така різниця обумовлена різними моделями конструкцій.
З'ясувалося, що оцинковані теплиці з Італії призначені переважно для вирощування огірків або інших витких рослин. Однак для ягід таких високих конструкцій не потрібно. Тому у 2024 році підприємець вирішив збудувати більш економічні та відповідні за розмірами теплиці власноруч.
"Ми придбали шестиметрову трубу у компанії 'Метінвест', а також за 30 тисяч гривень придбали станок для згинання труб. Завдяки цьому ми самостійно виготовили дуги для тунельних теплиць. Ширину грядки під теплиці визначали самостійно, а конструкції вийшли мобільними — їх можна легко зняти та перемістити. На відміну від італійських теплиць, які не можна зрушити з місця, наші рішення значно зручніші для сівозміни," — ділиться він.
Перший рік видався досить хаотичним. Насіннєвий матеріал прибув раніше, ніж вантажівки з теплицями, тому його довелося висаджувати негайно. В результаті, самі конструкції були зведені вже над засадженими ділянками. Через це частина рослин почала давати плоди прямо у відкритому ґрунті.
"Завдяки цьому у нас зʼявилася можливість зробити зріз на першому врожаї. Математично ми обрахували, що з гектара у відкритому ґрунті можна зібрати 3-4 тонни полуниці, а з гектара того самого сорту в теплиці - 14 тонн", - говорить Велікданов.
Запобігти іншим помилкам у вирощуванні ягід стало можливим завдяки професійній підтримці 75-річного агронома Миколи Винника з села Гореничі, який володіє понад півстолітнім досвідом у сільському господарстві.
"Він прибуває, оглядає ситуацію, надає поради: терміново забезпечте воду, адже ягоди починають перезрівати, найміть більше працівників для збору. Саме з ним я консультувався на початкових етапах, і він порадив встановити теплиці, навіть не задумуючись про вирощування в відкритому ґрунті," - згадує керівник підприємства.
Знаходити канали для реалізації полуниці не важко, якщо є достатня кількість продукції та її висока якість. Протягом перших двох років компанія реалізовувала ягоди на ринку "Столичний". На третьому році діяльності бізнесу почали впроваджуватися у мережі супермаркетів класу люкс.
Від моменту ідеї реалізувати полуницю в супермаркеті до її появи на полицях пройшло всього чотири дні, зазначає Велікданов. Саме стільки часу знадобилося для закупівлі упаковки, друку етикеток та проведення тестування на вміст нітратів. Усе інше вдалося встигнути в процесі. Сезон полуниці триває недовго, тому його не можна упустити.
Супермаркети та ринок стали важливими уроками, відзначає власник "Фінпром Агро". Найголовніше, що він засвоїв, — це швидкість реагування на проблеми. Він показує пластикову упаковку для полуниці: варто тільки перевернути повну коробку, як ягоди висипаються, оскільки застібка не тримає.
"Інші бокси вже не доступні для покупки – під час сезону всі їх потребують. Вирішили замовити скотч з брендуванням. Звичайно, також потрібно було визначити, хто займатиметься їх перебіркою, наклеюванням та сортуванням. Про це слід було подумати ще взимку," – зітхає Велікданов.
Доставити полуницю для супермаркетів і ринків необхідно до певного часу, інакше її не вдасться реалізувати. "Проте вони усвідомлюють, що це за ягода, яка складність у її вирощуванні та транспортуванні у належному стані. Тому вартість відповідна", - зазначає власник компанії "Фінпром Агро".
Компанія простежує шлях ягоди до конкретного збирача завдяки штрих-кодам на коробках. Це дозволяє контролювати якість збірки. Наразі на збірці працюють переважно місцеві мешканці, в сезон - до 50 людей, в несезон обслуговуванням займаються 7-10 постійних робітників.
Проблема з набором співробітників вирішується за допомогою грошових винагород: за збір дрібної ягоди виплачують 20 грн за кілограм, за різноманітну – 15 грн за кілограм, а за крупну відбірну – від 30 до 35 грн за кілограм. У вихідні дні передбачена додаткова надбавка у 5 грн за кілограм. Проте найбільша винагорода надається за збір пошкодженої ягоди, яка може заразити інші – аж 70 грн за кілограм.
Для подовження сезону збору врожаю підприємство планує ввести новий сорт полуниці. Це дозволить розширити період збору з квітня-травня до вересня, а можливо, навіть до жовтня. Наразі проводяться випробування різних варіантів, проте команда усвідомлює, що для цього необхідно більш організовано підійти до процесу найму працівників.
"Залучити сезонних працівників виявляється досить складним завданням, і для його вирішення потрібно не один рік. Наразі вже є дзвінки від людей, які цікавляться, чи потрібні робочі руки, адже раніше вони вже приїжджали сюди на роботу. Наприклад, вчора в Макарів на збір фруктів прибуло 15-20 осіб з Білої Церкви, з умовою компенсації витрат на проїзд," - ділиться фінансист.
Для укомплектування основної команди збирачів компанія інвестувала в контейнери, перетворивши їх на комфортні житлові умови з кондиціонерами, душовими кабінами та кухнею. У таких умовах можуть проживати від 20 до 25 осіб. "На ту зарплату, яку ми пропонуємо, готові приїхати працівники з Волині, Рівненщини та інших західних областей України. Адже Польща пропонує аналогічні заробітки", - зазначає Велікданов.