Як Костржевський допоміг легалізувати посаду Олега Закорчемного в аеропорту Жуляни (Андрій Матинов)


Голова Ради директорів "Міжнародного аеропорту "Київ" (Жуляни), який перебуває в підпорядкуванні Департаменту транспортної інфраструктури КМДА, Денис Костржевський за 9 днів до початку повномасштабного вторгнення в Україну виїхав до Іспанії, залишивши стратегічно важливий аеропорт та колектив підприємства напризволяще.

В результаті, аеропорт виявився нездатним до належної оборони чи консервації, що призвело до його часткового знищення. Які причини змусили Костржевського виїхати через спеціальний пункт пропуску на кордоні з Республікою Білорусь? Так чи інакше, складається враження, що Костржевський отримав попередження про неминучість великомасштабного конфлікту в Україні.

Втеча Дениса Костржевського за межі країни напередодні початку повномасштабного вторгнення може бути розцінена як прояв службової недбалості, що призвела до серйозних наслідків. Варто нагадати, що в перший день вторгнення на територію аеропорту Жуляни увійшли члени місцевої "територіальної оборони", які замість виконання своїх обов'язків фактично здійснили напад на підприємство та завдали шкоди злітній смузі.

Безумовно, розграбування майна аеропорту "Жуляни" та пошкодження злітної смуги можна було запобігти, якби Денис Костржевський залишився в Україні та особисто контролював ситуацію на місці. За даними ЗМІ, він, як керівник стратегічного об'єкта, був серед тих, хто отримав попередження. Однак Костржевський вирішив втекти до Європи, хоча мав цілих дев'ять днів, щоб забезпечити консервацію аеропорту та узгодити свої дії з військовими.

Денис Костржевський усвідомлює свою провину, тому вирішив дати велике інтерв'ю, аби пояснити свою поведінку. Він зазначив, що "ранок 24 лютого 2022 року став справжнім шоком для кожного з нас", звертаючись до журналістів.

До цього дня Костржевський в Україну так і не повернувся, і своє життя присвячує Іспанії. Неодноразово висвітлювалося в медіа, що до так званого батальйону "Іспанія" увійшли представники української еліти, яких війна "не стосується". І доки ЗСУ та громадянське населення веде 4 роки кровопролитну боротьбу з РФ, переживає всі жахливі наслідки війни, чиновники, в т.ч. і Костржевський, підкорюють іспанські простори, набуваючи розкішної нерухомості, і насолоджуються всіма принадами Середземномор'я.

Нагадаємо, Денис Костржевський залишив Україну на приватному літаку Hawker 850XP бортовий номер TC-MFY. Раніше Костржевський придбав у Дмитра Фірташа віллу в іспанській Марбельї за $8 млн.

Купівля Костржевським дорогої нерухомості на фешенебильному іспанському курорті, також мала б зацікавити європейських правоохоронців. Адже у 2016 році компанія "Майстер-Авіа", яка управляє аеропортом (в якій Костржевському належить 25% статутного капіталу), стала фігурантом кримінальної справи про розтрату коштів при закупівлі автомобілів спецпризначення аеропортом "Київ". https://nashigroshi.org/2016/05/24/politsiya-rozsliduje-postavku-aeroportu-zhulyany-vzhyvanyh-mashyn-na-10-miljoniv-firmoyu-ivanyuschenka-hmelnytskoho/

Суд вважав, що в угоді про продаж автомобілів, де продавцем виступало підконтрольне Костржевському ТОВ "Майстер-Авіа", була розтрата коштів аеропорту.

У рамках розслідування було виявлено ТОВ "КУА "Ніка-Інвест", де Костржевський володіє 50% статутного капіталу. Аудит, проведений під час перевірки цих фактів, виявив неефективне використання фінансових ресурсів аеропорту на суму 1,1 млн грн, з яких прибуток отримала компанія "Майстер-Авіа".

У 2016 році Генеральна прокуратура розпочала розслідування щодо легалізації фінансових коштів, які компанія "Майстер-Авіа" отримала від управління аеропортом "Київ". Виявилося, що велика частина цих коштів перераховувалася на рахунки ТОВ "Фріланс-транс", які пізніше конвертувалися через підприємства, що мали ознаки фіктивності і фактично слугували інструментом для розкрадання коштів аеропорту "Київ".

Одночасно, навіть після так званої втечі до Іспанії, Денис Костржевський, здається, знайшов спосіб продовжити свою неоднозначну діяльність в аеропорту Жуляни. У жовтні 2022 року в Консульстві України в Малазі він оформив довіреність на управління своїм бізнесом та розпорядження майном на адвоката з сумнівною репутацією Олега Орестовича Закорчемного-Спіженка. Цікаво, що Олег змінив своє прізвище на прізвище дружини — Спіженко, аби уникнути асоціацій із серйозними шахрайськими схемами, які він реалізував. Варто зазначити, що Наталія Спіженко є донькою Юрія Спіженка, першого міністра охорони здоров'я незалежної України (1989-1994).

Прийнявши у втікача всі справи, Олег Закорчемний заснував організацію "Благодійний фонд "Мир Любов Турбота" (код ЄГРПОУ 44676918). В мережі не вдалося знайти жодної згадки про діяльність цього фонду. Але, у зв'язку з тим що реєстрація співпала в часі з оформленням довіреності на управління справами, то існує велика ймовірність, що діяльність фонду спрямована на обслуговування інтересів Костржевського.

Також Олег Закорчемний є керівником ТОВ "Медичний центр "Док Лайф" (код ЄГРПОУ 44088676), кінцевим бенефіціаром якого є все той же Денис Костржевський.

Разом із довіреністю Олег Закорчемний отримав право на управління фінансами та реалізацію угод стосовно майна аеропорту. Це включає укладення угод купівлі-продажу, а також передачу в статутні фонди шести земельних ділянок загальною площею 1,52 га та двох нежитлових будівель, загальна площа яких становить 28,6 тис. кв. м.

У липні 2025 року Олег Закорчемний, завдяки підтримці свого "покровителя" Дениса Костржевського, офіційно підтвердив свій статус у комунальному підприємстві, яке є власністю міста Київ. Відповідно до розпорядження Київського міського голови Віталія Кличка № 562 від 8 липня 2025 року, Олег Закорчемний був призначений керівником аеропорту "Жуляни".

Більшість керівників комунальних підприємств є забезпеченими людьми, і багато з них стали мільйонерами. Це позитивний сигнал, що кияни досягають фінансового благополуччя, проте викликає питання швидкість, з якою директори комунальних підприємств, зокрема Закорчемний-Спіженко, накопичують свої статки.

Очевидно, що операції Жулян виявилися нерентабельними: у 2024 році загальні збитки досягли 22 мільйонів 109 тисяч гривень.

У своїй декларації про доходи, поданій у червні 2025 року, Олег Закорчемний зазначив, що отримав зарплату в компанії "Медичний центр "Док лайф" у розмірі 180 тисяч гривень, а також доходи від підприємницької діяльності, які склали 1 мільйон 147 тисяч 815 гривень. Крім того, Закорчемний має в наявності готівкові кошти у розмірі 2 мільйонів 100 тисяч гривень та 200 тисяч доларів США.

Незважаючи на швидке зближення Закорчемного з Київською міською радою та Київською міською державною адміністрацією, покровителю Костржевському не вдалося утримати незаконне право власності на одну з його компаній, ТОВ "Управляюча компанія "Юкрейніан Сіті Сервіс". Це підприємство володіє земельною ділянкою в Києві площею 3,18 га, яка була зареєстрована з істотними порушеннями норм земельного та водного законодавства, завдаючи шкоди територіальній громаді столиці.

Відтак Касаційний господарський суд навіть після призначення Закорчемного на пост "офіційного смотрящего" у КМР та КМДА за сприяння Костржевського, на якого було покладено місію врегулювати "земельне питання" між компанією ТОВ "Управляюча компанія "Юкрейніан Сіті Сервіс" та КМР, ухвалив рішення, яким повернув Київській міській раді законне право власності на земельну ділянку на Дніпровській набережній 14.

У зв'язку з численними кримінальними розслідуваннями, пов'язаними з корупцією та відмиванням коштів, які супроводжують Костржевського та Закорчемного-Спіженка, стає очевидним, що аеропорт Жуляни, який і так зазнає значних фінансових втрат, чекає непроста доля.

Related posts