Яким чином може трансформуватися торгівля між Україною та Європейським Союзом в найближчі кілька місяців?

Вже незабаром умови торгівлі України та ЄС мають змінитися.
У 2022 році, в умовах масштабної агресії з боку Росії, Європейський Союз ухвалив низку рішень, які сприяли швидкому, хоча й переважно короткостроковому зміцненню економічних зв'язків України з ЄС.
В червні 2025 року термін дії автономних торговельних заходів закінчується. Європейська комісія не має наміру їх продовжувати, але має намір запропонувати Україні альтернативу.
Про те, як це вплине на експорт України в ЄС і які можливі сценарії, читайте в статті Вероніки Мовчан з Інститут економічних досліджень та політичних консультацій Експорт з обмеженнями: що означатиме для України відмова ЄС від "воєнних пільг" у торгівлі. Далі - стислий її виклад.
Запроваджені в червні 2022 року автономні торговельні заходи (АТМ) скасували чотири категорії тарифних обмежень, що впливали на доступ українських товарів до ринку ЄС. Ці заходи охоплюють приблизно 20% українського експорту до Європейського Союзу.
Хоча це може бути лише на певний час, але тепер усі товари можуть безкоштовно потрапити на ринок Європейського Союзу.
І незабаром це стало політичною проблемою для України.
Швидке збільшення експорту в ЄС невдовзі викликало відповідну реакцію. Це, в свою чергу, поставило під сумнів концепцію безмитної торгівлі, закладену в ATMs.
У квітні 2023 року Польща, Угорщина, Словаччина та Болгарія прийняли рішення заборонити імпорт великої кількості сільськогосподарських продуктів з України на свої території. Ця заборона торкнулася навіть тих товарів, на які вже давно діяло нульове мито, а також тих, на які не поширювалися ніякі обмеження.
Ця заборона була короткострокова, і за кілька тижнів змінилася превентивними захисними заходами Європейської комісії, які заборонили поставки чотирьох товарів (пшениці, кукурудзи, рапсу та насіння соняшника) походженням з України на ці ринки плюс Румунію.
Політичні баталії щодо ATMs з кожним роком ставали все гарячішими.
Це перетворює їх на майже токсичний фактор у стосунках України з Європейським Союзом. Тому не є дивним, що Європейська комісія вирішила їх припинити.
Інше питання - що може прийти на зміну ATMs?
Замість щорічного подовження торгових преференцій можна відновити торговельні зв'язки в рамках Поглибленої та всеохопної зони вільної торгівлі (ПВЗВТ).
Однак, якщо не внести жодних змін і повернутися до ситуації, яка існувала до початку впровадження АТМ, це може завдати серйозної шкоди Україні.
Інший, значно привабливіший варіант - це перегляд тарифного розкладу в рамках ПВЗВТ відповідно до статті 29 Угоди про асоціацію.
Україна розпочала консультації з цього питання у 2021 році, через п'ять років після старту тимчасового застосування ПВЗВТ. Проте війна та ситуація з ATMs змусили відкласти ці обговорення.
Та яким може бути новий рівень тарифних квот, які є ключовим елементом перемовин у рамках статті 29.
Для України оптимальним рішенням, безумовно, стало б повне скасування тарифних квот.
Ймовірнішим варіантом розвитку подій можуть стати угоди щодо визначення нових рівнів тарифних квот для товарів, які є особливо чутливими.
Оптимальним рішенням виглядає запровадження нових тарифних квот на рівні, що максимально наближений до показників, які склалися у 2022-2024 роках.
Цей варіант забезпечує збереження існуючого стану підтримки України та визначає чіткі рамки безмитного експорту, поки Україна не стане повноправним членом ЄС і не отримає повний доступ до ринку.
Існує широкий ряд альтернативних сценаріїв, які варіюються між відновленням базових тарифних квот ПВЗВТ та повною відмовою від них.
На даний момент перемови між Україною та Європейським Союзом повинні визначити остаточний результат.