Як Німеччина планує здійснити великомасштабну модернізацію своїх збройних сил та які чинники можуть стати на заваді цим змінам.

Взаємодія Дональда Трампа з Росією та збільшення ймовірності того, що Європа опиниться наодинці з можливою російською агресією, спричинили суттєві зрушення у поглядах Берліна на свою військову підготовленість.
Тепер Німеччина не лише готова вкласти кошти у свій Бундесвер, але й робити це без жодних обмежень. І це зовсім не перебільшення, адже мова йде про скасування так званого "боргового обмеження" - правила, яке регулювало рівень бюджетних запозичень.
У статті журналістки "Європейської правди" Христини Бондарєвої йдеться про плани майбутньої влади Німеччини щодо зміцнення обороноздатності країни та виклики, які можуть виникнути на цьому шляху. Вона розкриває деталі масштабного переозброєння, яке має намір реалізувати Берлін. Пропонуємо короткий виклад основних ідей.
11 березня в Німеччині була опублікована доповідь, яка висвітлює ключові проблеми, що наразі існують у Бундесвері. Однак, для повного розуміння серйозності ситуації, доцільно згадати про обороноздатність Німеччини три роки тому, перед початком масштабного вторгнення Росії в Україну.
Станом на початок 2022 року Німеччина витрачала на оборону 1,5% від свого ВВП, сильно не дотягуючи до цільового показника НАТО у 2%. А Бундесвер потерпав від нестачі техніки в усіх родах військ та дефіциту боєприпасів на десятки мільярдів євро.
Тоді канцлер Олаф Шольц оголосив про створення безпрецедентного фонду для зміцнення армії на 100 мільярдів євро за рахунок додаткових кредитних коштів.
Відповідно до оцінок НАТО, у минулому році витрати Німеччини на оборону становили 2,1% від валового внутрішнього продукту, що перевищує 90 мільярдів євро.
Варто зазначити, що спеціальний фонд, заснований для реагування на надзвичайну ситуацію, а саме на російську агресивну війну, не підпадав під обмеження "боргового гальма".
Конституція Німеччини нещодавно отримала нову унікальну норму, що встановлює обмеження на можливість уряду залучати кошти для покриття дефіциту бюджету.
Термін функціонування згаданого спеціального фонду завершиться у 2027 році.
За час його роботи військові замовили чимало, але цього вистачило лише для "затикання дірок".
Для забезпечення Німеччини сучасним озброєнням, здатним відлякати будь-якого потенційного агресора, цього явно недостатньо.
Перелік термінових потреб Бундесверу є вражаючим і вимагає значних фінансових вкладень — йдеться про сотні мільярдів євро.
У Німеччині усвідомлюють, що їхня держава є однією з тих, які найбільше постраждають внаслідок зміни зовнішньої політики адміністрації Трампа, яка відходить від Європи.
Таким чином, для зміцнення оборонних можливостей консервативний блок ХДС/ХСС та Соціал-демократична партія, які ведуть переговори щодо можливого партнерства, вирішили запровадити необмежене запозичення. Крім того, політичні сили обрали адаптивний підхід, що дозволив уникнути встановлення будь-яких лімітів на запозичення.
Німеччина, як безумовний лідер Європи за обсягом військових витрат, повинна посилити впевненість України: частина цих коштів буде направлена на підтримку Збройних Сил України.
Сигнали того, що майбутня коаліція планує наростити підтримку Україні, вже надходять.
Однак погодити плани - це тільки половина справи. Їх ще потрібно реалізувати. І тут у Фрідріха Мерца, який ймовірно стане наступним канцлером Німеччини, м'яко кажучи, не все йде гладко.
Оскільки він ще не обійняв посаду канцлера, він вже почав відходити від своїх основних передвиборчих принципів та зобов'язань.
Основною перепоною на шляху до здійснення амбіційних задумів є необхідність внесення змін до німецької конституції, але для цього не вистачає необхідної кількості голосів.
Єдиною реальною альтернативою є негайне голосування за конституційні зміни старим складом Бундестагу. Проте існують деякі труднощі, пов'язані з "Зеленими". Ведуться переговори, але часу залишається обмаль.