Як пенсіонерам, які перебувають за кордоном, або переселенцям отримати невиплачені пенсії?

Уявіть собі ситуацію, коли ваша пенсія, здавалося б, існує, проте не надходить на ваш банківський рахунок. Саме так сталося з Галиною Петрівною: востаннє картка використовувалася у вересні 2023 року, а потім настала евакуація, нове місто, орендоване житло, лікарні, документи. Картка залишалася в гаманці, поки діти підтримували свою матір. Але коли через півтора року жінка захотіла зняти гроші, банкомат видав повідомлення: "Операція неможлива, рахунок заблоковано".
"Таким чином, ваші кошти були перераховані до Пенсійного фонду", -- знизила плечима співробітниця банку. І ось тепер пенсіонерка опинилася в ПФУ, розмірковуючи: "Коли ж це сталося, і чому ніхто не сповістив мене про це?"
Однак панікувати не варто -- ви не самі і гроші не зникли. Просто вони тепер... у режимі очікування.
Ця ситуація є не випадковістю, а ретельно розробленим новим процесом, що вступив в силу з 2025 року. Постанова уряду №299, прийнята 11 лютого 2025 року, встановила нові правила виплати пенсій для осіб, які тривалий час не проходили фізичну ідентифікацію, включаючи тих, хто живе за межами країни або на тимчасово окупованих територіях.
Постановою передбачено, що уповноважені банки щомісяця до 25 числа надсилають ПФУ інформацію про людей, які пройшли ідентифікацію, і, навпаки, інформація про тих, хто її не проходив, стає сигналом блокування пенсійного рахунку.
Постанова Кабміну №765 від 25 червня 2025 року передала Пенсійному фонду функції з призначення та виплати окремих видів соцдопомоги. Зокрема, вона впроваджує нові форми заяв, декларацій, актів інформування, інші механізми роботи з одержувачами соцдопомоги.
Ці зміни не тимчасові, а сталий механізм, який працює щодня. І якщо ви не тримаєте руку на пульсі, ваша пенсія може "заснути" без попередження.
Пенсіонери з числа внутрішньо переміщених осіб, особливо зареєстровані до 24 лютого 2022 року. Ті, хто отримував виплати через Ощадбанк або інший уповноважений банк.
Особи, які протягом більше року не здійснювали жодних транзакцій з пенсійною карткою або не проходили фізичну ідентифікацію хоча б раз на рік.
У документі зазначено чітке правило: до 31 грудня щороку всі пенсіонери, які мешкають за межами країни або на тимчасово окупованих територіях, зобов'язані пройти процедуру фізичної ідентифікації. У разі невиконання цього обов'язку, з 1 січня виплати будуть призначені, але фактично не здійснюватимуться.
Ось як функціонує ця система (доступною мовою):
Банк складає перелік осіб, які не пройшли процедуру ідентифікації, і надсилає його до Пенсійного фонду України.
2) банк заморожує рахунок і переказує заощадження до Пенсійного фонду;
3) Кошти зберігаються в Пенсійному фонді України, поки особа не підтвердить свою ідентичність (як особисто, так і в дистанційному режимі);
4) Коли ви звернетесь до Пенсійного фонду України, він відшкодує всю суму, яку вдалося зберегти. Однак за місяці, які були пропущені, кошти на даний момент не відшкодовуються.
Приклад 1: Марія Іванівна (перебуває в Італії).
Жінка виїхала до доньки в Італію 2022 року. Пенсії не знімала -- "і так вистачає". Через два роки збиралася на дачу, але картка ніби порожня. У ПФУ пояснили: гроші є, але заблоковані. Відновлення зайняло три тижні: ідентифікація в банку, заява у ПФУ, очікування. Гроші повернули, але на майбутнє Марія Іванівна вирішила хоча б раз на рік здійснювати операцію та проходити ідентифікацію дистанційно.
Приклад 2: Валентина Миколаївна з Херсона.
Я переїхала до Львова і протягом 14 місяців жила на свої заощадження, не торкаючись пенсійної картки. Мій рахунок "замовк", а в банку пояснили, що вважали мене неактивною. У Пенсійному фонді повернули гроші, але лише за період після блокування рахунку — перші два місяці накопичення були втрачені. "Я була впевнена, що гроші самі собою накопичуються... А виявилося, що потрібно хоча б раз на півроку знімати символічні 100 гривень", — з сумом зізнається пенсіонерка.
1. Перевіртеся на порталі (кабінет пенсіонера через portal.pfu.gov.ua) або зателефонуйте/завітайте до банку -- дізнайтеся, коли востаннє проходили ідентифікацію.
2. Ідентифікація особиста (паспорт + ІПН, до 31 грудня): у відділенні банку або (частково) онлайн через ПФУ або "Дія ID".
3. У разі, якщо ваш рахунок вже заблоковано, подайте запит до Пенсійного фонду України (ПФУ) або скористайтеся онлайн-порталом. Не забудьте вказати актуальні реквізити — кошти повернуть вам одноразово.
4. Для спадкоємців. У випадку смерті особи необхідно мати свідоцтво про смерть, документи, що підтверджують право на спадщину, а також реквізити банківського рахунку, а також звернення до Пенсійного фонду України.
5. Попередження на майбутнє. Щороку (до 31 грудня) слід хоча б пройти ідентифікацію або здійснити мінімальну операцію. Так ваш рахунок не потрапить до списку заблокованих.
Постановою №299 встановлено чітку вимогу: пенсіонери, які мешкають за кордоном або на окупованих територіях, повинні проходити фізичну ідентифікацію щорічно. Ця процедура повинна бути завершена до 31 грудня. У противному випадку, починаючи з 1 січня, виплата пенсій буде припинена, незважаючи на те, що вони залишаються призначеними.
Постанова №765 запровадила нові формати та процедури для подачі заяв і декларацій стосовно соціальної допомоги, яку відтепер надає Пенсійний фонд України.
Для уряду це можливість позбутися неактивних рахунків у системі та зекономити кошти, які витрачаються на їхнє обслуговування.
Це ваш унікальний шанс зберегти те, що вам належить. Проте, якщо не вжити жодних дій, є ризик, що через кілька років ви не отримаєте свої гроші назад. Наразі немає жодних обмежень, і Пенсійний фонд України повертає кошти за час їх зберігання. Але якщо колись введуть правило, за яким "кошти, переведені до ПФУ, не підлягають поверненню після трьох років", ваші шанси значно зменшаться.
Sure! Please provide the text you would like me to make unique.
Не чекайте, поки банк або держава засумніваються в вашому існуванні. Один похід у банк або дзвінок у ПФУ -- і спокій на рік гарантований. Зробіть це сьогодні, і ваших пенсійних грошей точно не заблокують.