Як Росія сформувала "підпільний флот" та чому обмеження не змогли зупинити постачання нафти танкерами.
Для танкерів з "чорного списку" виявили альтернативні маршрути.
Використання танкерів, які потрапили під західні санкції за участь у морських перевезеннях російської нафти, зростає. Останнім часом майже третина судів із "чорного списку" повернулася до роботи.
Це щонайменше 21 танкер з 72, які потрапили під санкції від Управління контролю за іноземними активами Міністерства фінансів США, а також Міністерства фінансів Великобританії і Європейського Союзу. Протягом минулого року ці судна здійснили перевезення 24 партій російської нафти після того, як їх було включено до списку обмежень у відповідь на повномасштабне вторгнення Росії в Україну.
Зростання впевненості споживачів та відсутність тривог щодо дій, вжитих урядом Великобританії, ймовірно, сприяло тому, що Москва та її партнери змогли знайти альтернативні шляхи, повідомляє Bloomberg.
Зростають і темпи, з якими танкери повертаються до роботи. Принаймні сім із них прийняли вантажі у перші 10 днів жовтня. Це більше ніж шість у серпні та вересні та лише п'ять до цього.
Спочатку танкери із "чорного списку" простоювали. До квітня 2024 року (через півроку після того, як було названо перші судна) жодне з них не перевезло жодної партії російської чи іншої нафти. Однак тепер використання цих танкерів різко зросло.
Перші санкції було запроваджено Мінфіном США у жовтні 2023 року. Тоді до списку потрапили два танкери Primorye і Yasa Golden Bosphorus, які перевозили нафту, продану вище за цінову межу в 60 доларів за барель. Зазначимо, стелю запроваджено, щоб обмежити доходи Росії від торгівлі нафти.
Улітку 2024 року 73 судна були внесені до санкційних списків Великої Британії та Європейського Союзу, з яких дев'ять підпали під санкції від кількох організацій одночасно. Серед них є один танкер, Yasa Golden Bosphorus, який був виключений зі списку санкцій США.
Найменш результативними виглядають обмеження, встановлені Великою Британією. Близько 66% усіх вантажів було перевезено танкерами, на які поширюються санкції з боку Лондона. Танкери, що почали свою діяльність у вересні та жовтні, внесені до його "чорного списку", при цьому лише один із них підпав під санкції Євросоюзу.
Санкції США, мабуть, більш ефективні. Загалом шість партій було перевезено на чотирьох із 39 танкерів, які потрапили до "чорного списку" Вашингтона. Більшість простоює з моменту внесення, деякі - майже 11 місяців.
З моменту того часу близько 50 танкерів отримали нові назви, а значна частина з них також змінила свій прапор. Наприклад, зараз тринадцять з цих суден плавають під прапором Барбадосу, реєстрація яких здійснюється у Верховній комісії цієї країни в Лондоні.
Переважна частина російської сирої нафти направлялася до китайських портів. Приблизно третина з неї потрапила в Індію, що свідчить про зміну ставлення до співпраці з такими танкерами, яке раніше було негативним.
Раніше ці судна завантажувалися в Новоросійську - у порту на чорноморському узбережжі РФ. Пізніші партії відвантажуються майже у всіх російських експортних портах.
Танкери, які потрапили до "чорного списку", складають лише незначну частину так званого "тіньового флоту", створеного Росією для транспортування сирої нафти та нафтопродуктів у зонах, недоступних для західних країн. Це призвело до зниження результативності санкцій, адже з’явилося чимало інших суден, які можуть підтримувати постачання нафти та фінансові надходження до Кремля.
Після введення перших обмежень на експорт російської нафти в грудні 2022 року, Москва створила "потаємний флот", що налічує понад 400 суден. В даний час ці судна транспортують близько 4 мільйонів барелів на добу, що приносить країні мільярдні доходи щорічно.
Для купівлі суден Росія застосовує корпоративні офшорні схеми. Це ускладнює західним урядам встановлення справжніх власників танкерів, осіб, які їх придбали, а також тих, хто здійснює контроль над їхніми операціями.
Розслідування, проведене Financial Times, проливає світло на таємниці. Зокрема, аналіз корпоративних листувань виявив, що російська компанія "Лукойл" надала фінансування британському бухгалтеру Джону Ормероду для придбання щонайменше 25 старих танкерів в період з грудня 2022 року по серпень 2023 року, загальна сума яких перевищує 700 мільйонів доларів.
Кожне судно було придбано через окрему компанію, що зареєстрована на Маршаллових островах. Фінансування здійснила компанія Eiger Shipping DMCC, яка розташована в Дубаї і має зв'язки з "Лукойлом".
Згідно з інформацією, отриманою від джерел Financial Times, управління танкерами доручено компаніям з Дубая, які мають зв’язки з Мухаммадом Тахіром Лахані — британським магнатом у судноплавстві пакистанського походження. Успішному укладанню угод також сприяли юристи та брокери, серед яких варто відзначити лондонську компанію Braemar.
З моменту придбання 25 суден було перевезено приблизно 120 мільйонів барелів російської нафти. Згідно з обережними підрахунками, при ціні 60 доларів за барель, це забезпечило Москві доход у розмірі 7,2 мільярда доларів від експорту нафти.
Варто зазначити, що немає підстав стверджувати про порушення будь-яких законодавчих норм у зв'язку з укладеними угодами. Хоча "Лукойл" вже тривалий час під санкціями, ні Eiger Shipping DMCC, ні її власник з Дубая не значаться у відповідних списках. Крім того, компанії, зареєстровані в Дубаї, не зобов’язані дотримуватися західних санкцій, якщо вони не здійснюють фінансові операції або не користуються послугами з країн G7.
Перед початком вторгнення в Україну у 2022 році, експорт російської нафти значною мірою здійснювався західними танкерами, які займали провідні позиції в світовому морському флоті. У прагненні зменшити доходи Кремля від нафтоторгівлі, США, Європейський Союз, Великобританія та інші країни "Великої сімки" наклали заборону на своїм компаніям надання суден, страхових послуг або фінансування російського експорту, якщо нафта не продавалася зниженою ціною.
У відповідь на ситуацію Росія почала формувати свій "тіньовий флот". Наприкінці 2022 року ринок танкерів пережив бум, оскільки російські компанії активно купували застарілі судна, а західні власники, у свою чергу, мали змогу вигідно продати їх, скориставшись унікальною можливістю.
Серед перших суден, що з'явилися на ринку, варто відзначити танкер Kudos Stars, збудований у 2005 році, який був придбаний за 35 мільйонів доларів. У списку найдорожчих танкерів знаходиться Galian 2, побудований у 2007 році, вартість якого становила близько 43 мільйонів доларів. Ціни на ці судна були вдвічі або навіть втричі вищими, ніж середні ринкові ставки для аналогічних суден за розміром та віком.
Російські нафтові компанії та трейдери спеціально шукали неросійських власників та операторів, щоб приховати зв'язки з такими танкерами, каже експерт з "тіньового флоту" в Гарвардському університеті Крейг Кеннеді.
"Російська сторона вжила заходів, щоб максимально віддалити Москву від так званого 'тіньового флоту', оскільки це істотно ускладнює ствердження, що ця концепція належить Росії," - підкреслив він.
За його словами, російські підприємства з 2022 року інвестували більше 10 мільярдів доларів у придбання вживаних танкерів. "Москва навмисно прагне підтримувати цю відстань як засіб захисту своїх капіталовкладень, а також шляхом їх розподілу між численними різними компаніями", - зазначив він.
Угоди Джона Ормерода дали рідкісну можливість побачити внесок британських юристів та суднових брокерів у створення "тіньового флоту" Росії. Протягом століть Лондон був світовим центром морської індустрії, а компанія Braemar є одним із провідних брокерів - зводить продавців та покупців за відсоток від кінцевої вартості.
Braemar підтверджує, що вона діяла в ролі брокера у щонайменше дев'яти угодах. Однак компанія ухилилася від коментарів щодо того, чи була в курсі, що ці танкери сприятимуть Росії в ухилянні від західних санкцій.