Ситуація з блогером у Слобоженці: чому БЕБ виявив інтерес і чи може це стати ризиком для інших.
Розіграші, подарунки, знижки і донати. На що зверне увагу Податкова служба в діяльності блогерів? І які податки доведеться сплатити?
У середині серпня Бюро економічної безпеки висунуло підозру столичному мільйонеру та блогеру Олександру Слобоженку у справі про ухилення від сплати податків на понад 200 мільйонів гривень.
Слідкуйте за цікавим та корисним контентом в Instagram!
Цілком можливо, що йому доведеться внести певну суму. Ця ситуація показує, що податкові органи можуть звертати увагу на діяльність блогерів не лише з естетичних міркувань.
Що може викликати питання з боку податкових та економічних служб, і на що варто звернути увагу лідерам симпатій в соцмережах? Пояснення щодо цих питань надає адвокат Богдан Янків. LIGA.net з дозволу автора публікує конспект з його YouTube-каналу.
Співробітники БЕБ здогадалися, що можна переглянути та документувати відео, де блогер демонструє дорогі авто і усілякі статки та звірити те що показано на відео з його податковими деклараціями про майновий стан і доходи. Таким чином дійшли висновку про ймовірне ухилення від сплати податків.
У даному випадку це є зовсім очевидні аспекти.
Чи може це розслідування закінчитися ув'язненням для блогера? Скоріш за все, ні. Справа розглядається за статтею 212 Кримінального кодексу, яка stipulates, що за умови повної сплати податків та компенсації завданих збитків особа може уникнути кримінальної відповідальності.
Більшість блогерів для залучення нових підписників активно вдаються до розіграшів. Завдяки цьому можна отримати різноманітні подарунки, такі як автомобілі, айфони, грошові призи та інші цінні речі.
Податковий кодекс для таких розіграшів встановлює чіткі та послідовні процедури, а їх недотримання може призвести до штрафів та податкових порушень.
Незалежно від того, як блогери позначають свої акції - чи це подарунки, безкоштовні роздачі, чи лотереї - будь-яка передача техніки, грошей чи автомобіля третім особам, які не є родичами, підлягає оподаткуванню.
Стаття 170.6 Податкового кодексу вказує, що у разі проведення розіграшу платник податків зобов'язаний нарахувати податок на суму виграшу. Якщо приз оцінюється як безкоштовний, мають братися ринкові ціни призу для того, щоб визначати суму сплати податку. Стаття 170.6.3 уточнює, що розіграші оподатковуються за загальною ставкою 18% податку на дохід (ПДФО) та 1,5% військового збору (ВЗ).
Чи здатна Державна податкова служба зайти в профіль і підрахувати, скільки айфонів, автомобілів та грошових виграшів було розіграно протягом року, і нарахувати відповідний податок? Звичайно, може. Головне – це наявність бажання.
Подарунки підлягають оподаткуванню відповідно до статті 165.1.39 Податкового кодексу. Встановлено, що якщо вартість подарунка не перевищує 25% від однієї мінімальної заробітної плати, визначеної на 1 січня поточного року, то податкові зобов'язання не виникають. Проте, незалежно від вартості подарунка, інформація про його надання повинна бути відображена у звіті.
На 1 січня 2024 року мінімальна заробітна плата становила 7100 гривень на місяць. Таким чином, до завершення року податок не стягуватиметься, якщо вартість подарунка не перевищує 1775 гривень.
Якщо блогер вирішить подарувати айфон, вартість якого становить 50 тисяч гривень, він зобов'язаний сплатити в державний бюджет 9 тисяч гривень податку на доходи та 750 гривень військового збору. Крім того, йому потрібно подати звіт 4ДФ, в якому зазначаються сплачені податки та сума подарунка, що був розіграний або наданий безкоштовно.
4ДФ - це зібрана звітність, яка включає в себе розрахунки з ПДФО, ЄСВ та ВЗ для фізичних осіб-підприємців.
Оподаткуванню підлягає лише передача фінансів та подарунків між родичами першого та другого ступеня споріднення. Якщо ж мова йде про інших осіб, то в такому випадку податок потрібно сплачувати.
Ще одне питання, яке може виникнути, стосується розмитнення обладнання, що його розігрує блогер. Якщо техніка була придбана у "сірого" продавця, це може призвести до ситуації з несплатою податків. Обладнання могло бути ввезене нелегально і не пройти розмитнення, в результаті чого бюджет не отримує належні податки. Якщо продавець здійснив угоду за готівку, це також означає втрату податкових надходжень. І, зрештою, блогер може не сплатити податок при проведенні розіграшу.
Також класично ми можемо зустріти продаж інфопродуктів із тригерами: "Тільки сьогодні 50% знижкина курс, який коштує $300. А ви можете купити його за $150".
Однак юридично термін "знижка" не можна використовувати без обмежень. Відповідно до пункту 4 статті 8 Закону України про рекламу, при оголошенні знижки необхідно обов’язково зазначити дати початку і завершення акції. Також слід вказати співвідношення нової ціни до первісної. Додатково, пункт 5 статті 15 Закону про захист прав споживачів визначає два основних правила, які слід дотримуватись при застосуванні знижок.
По-перше, має бути вказано тривалість знижки. Для того щоб написати позначку "знижка" чи "розпродаж" ціна має бути справді нижчою від звичної ціни.
Ще є постійні збори донатів. Для того, щоб збори були офіційні, особа має зареєструватися в реєстрі волонтерів згідно з Порядком формування та ведення реєстру волонтерів, який затверджений Наказом Мінфіну №1089.
Потрібно чітко повідомити податковій номер рахунку на який буде збиратися благодійна допомога. Крім того, волонтер щороку має подавати звіт в Податкову службу про зібрані кошти. Це ті механізми, які дозволяють державі контролювали збори та виявляти шахраїв.
Якщо не виконати процедуру реєстрації в реєстрі волонтерів, то весь отриманий дохід буде обкладатися податками: 18% податку на доходи фізичних осіб і 1,5% військового збору.